• Laget lördag 14/1

    På lördag 14/1 kl. 15:00 tar Vallentunas herrlag emot serietvåan Enköping hemma i Vallentuna Sporthall. Samling 13:30. De som ska spela är: mv Emil Gusfors Charlie Klein 9m Patrik Friberg Magnus Byström Erik Altin Felix Molin Magnus Elmgren 6m Lars Gustafsson Robert Jurell Tomas Friberg Alexander Jansson Andreas Ullman Herr 12 jan 2012 0kommentarer
  • Inför VHK - Enköping

    Nu på lördag 14/1 tar Vallentuna emot serietvåan Enköping kl. 15:00 hemma i Vallentuna Sporthall. Enköping har hittills endast tappat ett poäng och det mot serieledarna SIF som står på samma poäng men har bättre målskillnad. Senast Vallentuna och Enköping möttes förde Enköping matchen men Vallentuna kom igen under den andra halvleken och på slutet var det helt jämnt. Det var bara tillfälligheter som gjorde att Enköping tog hem segern som matchbilden såg ut på slutet. Den här gången måste Vallentuna få en bättre jämnhet i matchen så att man inte måste förlita sig på att man ska kunna rycka tillbaka på slutet för Enköping är ett bra lag med bra försvar och bra tryck i kontring. Vallentuna måste få bättra fart på sin första och andrafas än vad man hade sist mot Rimbo samt ha bättre kyla i de avgörande lägena. Då kommer det förmodligen att bli en bra match på lördag som det brukar bli när de här två lagen möts. Välkomna ner till Vallentuna Sporthall på lördag och hejja fram era Vallentunakillar! Herr 12 jan 2012 0kommentarer
  • Förlust i Rimbo

    Denna lördagskväll åkte Vallentunas herrlag till Rimbo för returmatch mot Team Rimbo som man senast slog relativt lätt på hemmaplan. Vallentuna visste att förutsättningarna såg lite annorlunda ut denna gång med bortaplan och ett par spelare som inte kunde vara med men man hade ändå full bänk och planerade att spela bra försvar och kontra mycket. Vallentuna tar initiativet direkt och för matchen fram till den sextonde minuten då Rimbo för första gången är ikapp och går nu dessutom om så vi ställningen 10-8 och tjugo spelade minuter tar Vallentuna timeout. Man pratar om det höga rörliga försvarsspelet som Rimbo spelar och att alla spelare måste röra sig utan boll så att de är spelbara så man inte sätter sin kompis ensam. Detta fungerar och Vallentuna vänder tillbaka siffrorna i egen favör och halvtidsresultatet stannar vid 12-15, Vallentunaledning. Under halvtidsvilan pratar Vallentuna om att man måste få bort de svackor man har haft under den första halvleken och att man måste förvalta sina frilägen framåt bättre. Vallentuna fortsätter att föra matchen större delen av den andra halvleken men lyckas aldrig rycka till sig mer än en fyramålsledning pga slarv i uppspel, missade frilägen och lite dåligt tålamod och höjd i förvaret. Dessa saker gör att Rimbo släpps in i matchen igen med endast åtta minuter kvar av matchen så leder plötsligt hemmalaget med ett mål och Vallentuna får inte alls till varken försvar eller anfall. Matchen slutar ändå rafflande men med Rimbo med steget före och även fast Vallentuna gör 30-29 med tjugo sekunder kvar så hinner Vallentuna aldrig jämna ut och förlusten är ett faktum. Analys Vallentuna gör en ok match bakåt där man tyvärr tappar höjd ibland pga lite för dåligt tålamod men det är ändå inte försvarsspelet som är den store bristen denna match. Det kollektiva anfallsspelet är trots 29 gjorda mål i stort sett obefintligt och trots en mängd fina individuella prestationer så räcker det inte utan ska Vallentuna vinna en sådan här match och de tuffa matcherna man har framför sig så måste fler spelare komma in i det kollektiva anfallsspel som laget har tränat ihop. Nästa match är hemma mot Enköping och det är betydligt tuffare motstånd så då måste Vallentuna göra en betydligt bättre insats framåt. Herr 8 jan 2012 0kommentarer
  • Cirkelträningen och handbollsträning på Söndag

    Nu på söndag 8/1 drar vi igång med cirkelträningen och herrarnas söndagsträningar igen. 19:00 Cirkelträningen 20:00 Herrträning (handboll) Herr 6 jan 2012 0kommentarer
  • Laget lördag 7/1

    Nu på lördag 7/1 åker Vallentunas herrlag till Rimbo för bortamatch mot Team Rimbo kl.19:00, samling 17:00 vid Vallentuna Sporthall. De som ska spela är: mv Emil Gusfors Charlie Klein 9m Patrik Friberg Magnus Byström Erik Altin Felix Molin Magnus Elmgren 6m Alexander Jansson Felix Larsson Robert Jurell Lars Gustafsson Tomas Friberg Mats Stichel Herr 5 jan 2012 0kommentarer
  • Inför Team Rimbo - VHK

    Nu på lördag åker Vallentunas herrlag till Rimbo för returmöte med Allsvenska Rimbos farmarlag Team Rimbo. När lagen möttes i Vallentuna innan Jul var matchen jämn till halvtid och sedan ryckte Vallentuna sönder matchen med åtta raka mål i inledningen av den andra halvleken. Denna gång så är förutsättningarna så klart helt annorlunda. Vallentuna vet inte vilket lag Team Rimbo kommer att ställa på banan och Team Rimbo kommer så klart spela med en hela annan pondus på hemmaplan och kommer att vara laddade till tusen för att ta revanch. Vallentuna måste vara fullt laddade och fokuserade för att kunna ta med sig två poäng hem från Rimbo så det inleder man med att se till att göra en riktigt bra träning på torsdag och sedan ladda mentalt inför den uppgiften. Välkomna att heja på era Vallentunakillar i Sparbankshallen i Rimbo nu på lördag 7/1 kl. 19:00! Herr 4 jan 2012 0kommentarer
  • Match mot Team Rimbo 19:00!

    Vallentunas herrlag spelar nu på lördag 7/1 sin första match 2012 och den matchen är flyttad att spelas kl. 19:00 på kvällen. Herr 2 jan 2012 0kommentarer
  • Summering HT 2011

    Vi drog igång första veckan i augusti med inställningen att alla hade skött sin sommarträning så det blev ingen uppstartsvecka utan vi körde fullt fräs från början. Det märktes direkt att alla inte hade skött sommarträningen men folk kom ganska snabbt in i det ändå så när vi åkte till Falun två veckor efter uppstarten så vara alla åtminstone igång. I Falun genomförde vi två träningspass, ett par teoripass och två matcher. Spelarna körde på bra under träningspassen och vi vann båda träningsmatcherna mot nykomlingar i div Falu IK (som spelar i Vallentunas serie) samt Kristinehamn planenligt. Några nya ansikten visade sig under detta läger men ett par hade även försvunnit från förra säsongen. Sedan körde vi på ett par veckor till fram tills vårt träningsläger i Sundsvall. Under den perioden spelade vi träningsmatcher mot Sundsvall (oavgjort) och Handen (förlust med fem mål) och det kändes ganska bra inför träningslägrets matcher. På träningslägret i Sundsvall med arrangerat boende och halltider blev upplägget i år två matcher där vi förlorade knappt mot Brännan och vann mot Sundsvall. Dag 2 blev det lagaktivitet på Björnstigen på Södra berget och sedan handbollsträning innan laget åkte hem till Vallentuna igen. Två veckor senare drog serien igång. Vi inledde borta mot Upsala. Inledningen mot detta nykomlingslag var inte bra men sedan lossnade det och Vallentuna vann med 20-36. Helgen efter väntade Avesta Brovallen hemma. Vi visste inte riktigt vad vi skulle vänta oss av dem i år men de var ovanligt tama och slutresultatet blev 36-22 i Vallentunafavör. Det kommer så klart att bli en helt annan match borta i Kopparhallen i vår. Nästa motståndare var nästa nykomling, Fjärdhundra, där vår egen Lill-Erik spelar. Fjärdhundra hängde med bra under den första halvleken men sedan sprang Vallentuna sönder matchen och slutresultatet blev 28-40, Vallentunaseger. Nästa motståndare var Falu HK som hade startat serien bra efter att lagen hade mötts under träningslägret och detta såg ut att bli en riktigt tuff match. Det blev det också i den första halvleken men sedan fick VHK fart på benen och matchen slutar 28-20 till Vallentuna. Falu HK har sedan dess gått bra och skuggar Vallentuna i tabellen så detta kommer att bli ett viktigt möte under våren. Nu var det dags för bortamatch mot Ludvika som även i år matchar ett ungt lag och dessutom har tappat ett par riktigt duktiga spelare. Vallentuna hade lite svårt att få ihop folk till denna match men allting ordnade sig i sista minuten och Vallentuna vann matchen med 27-38. Helgen efter kom årets första riktigt tuffa match när HF SIF kom och hälsade på. SIF förde matchen från början till slut och Vallentuna kom aldrig riktigt upp i nivå. Ingenting ville riktigt fungera och ska man kunna rå på SIF måste hela laget spela bra. Matchen slutade med Vallentunaförlust 24-29 med läge för revanch i Märsta till våren. Nu väntade Lidingölaget på bortaplan en torsdag vilket aldrig är Vallentunas favoritomständighet vid en match. Den första halvleken blir riktigt dålig, främst via många tekniska fel och missade avslut men man reder ut det ändå och vinner matchen med 26-16. Nu var det dags för Borlänge som säsongen innan var en av de absoluta topplagen. Vallentuna visste att de förmodligen inte var riktigt lika bra som förra säsongen men var ändå övertygade om att det skulle bli en tuff match och gör här en riktigt bra insats som slutar med Vallentunaseger 32-22 efter en taktiskt väl genomförd match där målprocenten ökade betydligt sedan matchen innan. Nu skulle Vallentuna möte det laget i serien som passar dem sämst av någon anledning, HK71. Denna gång kom HK71 med ett bättre spelade lag än vad Vallentuna har sett dem med förut och som vanligt blir det en jämn match och precis som förra säsongen så slutar denna match oavgjort 20-20. Helgen därpå satte vi oss och körde till Enköping för en riktigt tuff bortamatch och dessutom väldigt viktig nu när vi hade förlorat tre poäng. Enköping har tillsammans med SIF endast tappat ett poäng och det tappade de mot varandra så detta skulle bli en riktigt tuff match på pappret. Det blev det i verkligheten också och trots att Enköping förde hela matchen så kom Vallentuna tillbaka på ett föredömligt sätt i slutet men tyvärr så är det lite för okoncentrerade avslut i avgörande lägen som avgör matchen på slutet och Enköping vinner med 28-25. Revansch i Vallentuna i vår?! Nu var det åter dags för torsdagsmatch och seriefemman Team Rimbo kom på besök och nu gällde det att ta två poäng mot dem om vi skulle ha något med toppen att göra. Den första halvleken blir onödigt jämn men sedan gör Vallentuna ett grymt ryck med åtta raka mål i början av den andra halvleken vilket avgör matchen. Vallentuna vinner med 41-27. Summering Målsättning denna säsong är att hamna minst trea i serien och det är precis där Vallentuna ligger just nu i serietabellen. Det är fyra poäng upp till andra/förstaplatsen som Enköping och SIF delar på, båda har 21 poäng. Matcherna mot Borlänge, Enköping och hemmamatchen mot Team Rimbo är riktigt bra men sedan har man förlorat mot de två topplagen SIF och Enköping vilket är ok även om det hade varit skönt att vinna mot SIF hemma. Plumpen i protokollet är så klart även denna säsong poängförlusten mot HK71 hemma men samtidigt så spelade de bättre än vad vi hade förväntat oss. Vi har tagit precis lika många poäng så här långt som vi hade gjort förra säsongen efter så här många omgångar men vi har haft en halt annan jämnhet. Vi har vunnit ganska många matcher stort genom att göra större ryck under den andra halvleken och de matcher vi har förlorat har varit knappa och jämna. Förra säsongen vann vi mot topplagen men tappade flera poäng mot bottenlag så fortsätter laget så här så ser det bra ut inför våren. Halva säsongen är kvar och förhoppningsvis kommer topplagen åka på några oberäknade poängförluster så än är det inte kört att klättra i tabellen. Nu gäller det att träna ordentligt under juluppehållet och inleda våren med att besegra Team Rimbo borta och sedan Enköping hemma. Sedan kan vad som helst hända. Jag ser fram emot en rolig vårsäsong så får vi se hur långt det räcker! Gott Nytt År! Herr 30 dec 2011 0kommentarer
  • Torsdag 18:30!

    Eftersom damerna inte tränar denna vecka så har herrlaget flyttat sin träning på torsdag till 18:30-20:30 istället. Sprid detta i laget så att alla vet! Herr 27 dec 2011 0kommentarer
  • Träningar som vanligt!

    God fortsättning på er alla! Idag är det "vanlig" tisdag eftersom jul och nyår detta år ligger på vanliga helger så Vallentunas herrlag kommer att träna på precis som vanligt på tisdagar och torsdagar. Det innebär att det ikväll är träning 18:30-20:30 precis som vanligt. Vi får se om det är några som tränar innan oss. Är det tomt i hallen så kör vi fysen inomhus. Herr 27 dec 2011 0kommentarer
  • Visa fler nyheter