• Förlust i premiären

    Vallentunas herrlag åkte denna söndag till Tumba för match mot de forna Elitseriespelarna i Tumbas div3-lag. Inför matchen pratade man om att det som gällde var tight försvar och högt tempo med snabba spelvändningar. De första fem minuterna spelar lagen jämnt men Tumba blir de som får hålla i taktpinnen och vid ställningen 6-2 till Tumba så vaknar Vallentuna plötsligt till och börjar göra det man har kommit överens om och ignorerar Tumbas låga tempo och när man väl fåt tag på bollen så sätter man press direkt. Detta leder till att Vallentuna vänder på tillställningen och fram till den tjugoförsta minuten så är matchen helt jämn med 12-12 på resultattavlan. Nu gör Tumba två raka mål och efter påföljande timeout (som tas mest pga trötthet) så lyckas hemmalaget ta över händelserna igen på slutat av den första halvleken och trots att Vallentuna har fått upp temot i matchen enligt plan så faller man åter igen in i Tumbas lunk vilket man inte klarar av och lagen går till halvtidsvila med Tumbaledning 18-13. Trots detta går Vallentuna till halvtidsvila med en bra känsla och upplever att kan man bara se till att få träff på Tumba och komma upp i tempo igen så bör man dra det längsta stråt till slut. Detta fungerar några minuter och lagen byter mål under fem minuter men sedan tar Tumbas "effektiva gåhandboll" över spelbilden och Vallentuna faller in i detta trots att man hela tiden försöker sätta press. Tumba tillåts gå upp varje anfall vare sig Vallentuna har gjort mål eller inte och när de väl kommer upp så är de så effektiva så Vallentuna får inte till så många förstafaskontringar som man vill ha för att komma ikapp. Mitt i den andra halvleken när resultatet håller på att rinna iväg till Tumbas fördel så tar Vallentuna timeout och testar att punktmarkera bröderna Lindberg men trots att Tumba börjar ta lite sämre lägen och Vallentuna får fler kontringslägen så förvaltas dessa inte tillräckligt bra så när Tumba ändå lyckas utöka sin ledning så går Vallentuna åter ned på 6-0 vilket gör att man spelar jämnare på slutet men då är matchen redan körd och Tumba vinner med hela 36-25. Analys Det är svårt att veta vad man ska dra för växlar av en sådan här match. Vallentuna har en väldigt bra period i de mittersta 20 minuterna av den första halvleken och med lite flyt hade man kunnat gjort ett ryck där. Tyvärr är det så att Tumba styr övriga 40 minuter med stundom riktigt fint och rutinerat anfallsspel men mest med att dra ned på tempot och gå upp i stort sett varje anfall vilket är anmärkningsvärt att det aldrig åkte upp någon arm för en enda gång. Tumba har många bra handbollsspelare som så klart har varit bättre än gång i tiden men fortfarande har stora kvalitéer som många lag i serien förmodligen kommer att gå bet på. Självklart så är Vallentuna inte nöjda med att förlora med så många mål (det rann iväg på tok för mycket sett till matchbilden) men att förlora mot Tumba på deras hemmaplan kommer förmodligen många lag göra denna säsong. Nu är det nya tag mot Huddinge hemma på lördag. Detta blir också en tuff match för Huddinge imponerade i sin premiär mot ett svagt Visby men där kommer det att bli fullt blås från båda lagen och det blir förmodligen en roligare handbollsmatch. Välkomna ned och hejja fram era Vallentunakillar! Herr 23 sep 2012 0kommentarer
  • Hejarramsor

    Vi har fått lite klatschiga hejarramsor, finns i mappen dokument, av Carina Modling förälder i P98, ni får gärna och ofta använda dem för att peppa och lyfta fram våra lag Vallentuna HK 23 sep 2012 0kommentarer
  • Inför Tumba - Vallentuna

    Nu på söndag 23/9 åker Vallentunas herrlag till Tumba för seriepremiär mot Tumbas div3-lag. Vallentuna spelar denna säsong i en ny serie vilket innebär att man inte har så bra koll på sina motståndare som man har haft förrut men det man vet om Tumba är att det precis som Vallentuna är ett lag som asprirerar på att hamna i toppen av tabellen. Tumba är ändå ett lag som man ryktesvis känner till eftersom laget består av en rad fd elitseriepsleare från Tumbas storhetstid. Det är några år sedan de spelade på den nivån men kunnandet och rutinen finns kvar där så i det uppställda spelet kommer det att bli en riktigt hård nöt att knäcka att vinnna denna match. Vallentuna fortsätter den fina trend som man har haft på försäsongen och genom högt tempo, tufft och tight försvar med snabba spelvändningar ska man ge Tumbavbeteranerna en tuff match på söndag. Kom gärna förbi Tumba för att hejja på era Vallentunagrabbar och för att se en match som har potential att bli riktigt bra. Herr 22 sep 2012 0kommentarer
  • Laget söndag 23/9

    Nu på söndag 23/9 spelar Vallentunas herrlag seriepremiär borta mot Tumba kl. 16:45, samlling 14:45 i Vallentuna Spporthall. De som ska spela är: Mv Emil Gusfors David Webling 9m Patrik Friberg Erik Olofsson Joel Samfors Magnus Elmgren Jimmy Svensson 6m Felix Larsson Erik Altin Lars Gustafsson Tomas Friberg Fredrik Lindfors Har ni vägarna förbi Tumba på söndag får ni gärna komma förbi och hejja fram era Vallentunagrabbar i denna tuffa bortamatch mot Tumbaveteranerna! Herr 20 sep 2012 0kommentarer
  • Säsongens första hemmamatcher

    Välkomna till en ny säsong med Vallentuna handboll, hösten första matcher i hallen finner ni under menyn till vänster och knappen Matcher i hallen, som sagt välkomna :) Vallentuna HK 19 sep 2012
  • Lyckad helg i Sundsvall

    I fredags åkte Vallentunas herrlag upp till Sundsvall för det årliga träningslägret och målet var 8-rummaren som man får låna mitt på Storgatan i centrala Sundsvall. Grabbarna umgicks en stund innan det var dags att gå och lägga sig och ladda inför en lång lördag. Laget gick upp tidigt för att äta frukost och packa väskorna inför två tuffa träningsmatcher. Den första skulle spelas i Härnösand mot Brännan och den andra i Sundsvall mot just Sundsvall. Den första matchen tog hemmalaget som är tydliga med sin målsättning att vara i den absoluta toppen av div2 tag i händelserna direkt och drog igång ett högt tempo. Vallentuna var trögstartade och får jaga hela den första halvleken som målmässigt håller sig ganska jämn länge men rinner iväg de sista minuterna och lagen går till halvtidsvila med en sexmålsledning för Brännan. I den andra halvleken kommer Vallentuna ut på plan med en nytändning vilket gör att matchen spelmässigt nu också är jämn och Vallentuna visar att man ligger rätt fysiskt sett just nu och håller ett bra tempo och ett allt bättre spel matchen ut så man vinner den andra halvleken med en boll och slutresultatet stannar vid fem måls förlust för Vallentuna.   Med en ganska bra känsla åt laget lunch mellan de lite tight planerade matcherna och en liten stund senare har man tagit sig ner till Sundsvall för ny match. Lagen höll jämna steg rakt igenom matchen och Vallentuna rycker faktiskt lite i mitten av den andra halvleken men sedan tar förmiddagens match ut sin rätt och Sundsvall kommer ikapp och förbi och vinner till slut matchen med en boll. Analys: Det blev två förluster men Vallentuna hotar ändå två div2-lag vilket självklart är klart godkänt även om man kanske borde ha fått med sig en seger därifrån. Många positiva svar kom under matcherna trots att man har några nyckelspelare inför säsongen på hemmaplan så gjorde samtliga som åkte upp en riktigt bra insats och det ser bra ut inför nästa helgs seriepremiär. Efter matcherna fick laget dela upp sig i grupper och lösa lite uppgifter på stan innan man gick ut och åt för att avsluta kvällen med en workshop för att vaska fram årets målsättning på liknande manér som förr året. Laget var överens om att man ska satsa på att komma topp 2. Detta för att känslan man har i denna nya serie är att man kommer att vara bland en 4-5 lag som kommer att befinna sig i toppen och kan man ha samma utvecklingskurva och goda stämning som man har nu så kan detta leda långt. Söndagen inleddes med att ett gäng slitna grabbar genomförde ett lättare träningspass innan man gjorde det man hade kommit överens om innan man gick och lade sig natten innan. Alla gick upp tidigt innan träningspasset och hjälptes åt att städa och packa så att man skulle kunna komma iväg direkt efter träningen. Målet var Alfta och damernas seriepremiär. Herrlaget hann dit i tid och gjorde sitt bästa för att försöka stötta tjejjerna. Efter dammatchen satte sig grabbarna i bussarna och åkte hemåt. Samtliga överens om att det hade varit en väldigt givande och rolig helg! Herr 16 sep 2012 0kommentarer
  • Info om Sundsvallslägret 14-16 september

    Fredag 14 september åker Vallentunas herrlag till sitt årliga träningsläger i Sundsvall. Bussarna går från Vallentuna sporthall enligt följande: I den första bussen som går 17:00 åker: - Magnus Elmgren - Elisabeth Petersén - Ludwig Elmgren - Eva-Lena Friberg - David Webling - Felix Larsson - Erik Altin - Jimmy Svensson I den andra bussen som går 18:00 åker: - Joakim Berghman - Patrik Friberg - Anton Hassius - Mats Stichel - Erik Olofsson - Charlie Klein - Joel Samfors - Fredrik Lindfors Bra att ha med sig: - Liggunderlag/Luftmadrass - Sovsäck - Mat för bussresan upp - Frukost för (åtminstone) lördag morgon - Ombyte för två matcher, ett handbollsträningspass samt lättare utomhusaktiviteter - Kläder för restaurangbesök (inte tofflor eller mysbyxor) Det som kommer att kosta är mat och egna utlägg.Boende och transport är redan fixat. Herr 13 sep 2012 0kommentarer
  • Match mot Alfta

    På söndag börjar serien med bortamatch mot Alfta. Samling är kl. 8.45 ! vid Vallentuna Sporthall. Matchen börjar kl. 13.00. Uttagna till matchen är: Sarah (Sina om hon får spela redan) Disa Mirre Alex J. Kajan Rebecca Tamara Lovisa O. Alina Cajsa Evelina Ta gärna med matsäck. Det finns inte tid för en längre paus på vägen upp. Kerstin och Sebastian Dam 10 sep 2012 0kommentarer
  • Trots allt positiv förlust mot HF SIF

    Vallentunas herrlag åkte denna onsdag till Märsta och Vikingahallen med en inställning att det man måste få till denna gång till skillnad mot matchen mot Falun är inställningen i 60 minuter. Denna gång mötte man ett mycket bättrer motstånd men huvudmålet var att man inte skulle låta de unga snabba grabbarna i SIF få springa iväg i målprotokollet och på banan och att visa att man kan kämpa tillsammans som ett lag. Början blev inge vidare och hemmalaget ryckte till sig en 5-1 ledning och det såg ut som att de direkt skulle göra processen kort med Vallentuna. VHK-grabbarna tog tag i händelserna och täppte till bakot samt började trycka igång spelet med fler rörelser och satsningar för varandra. Detta ledde till att man som bäst låg unde med ett mål men halvtidsresultatet blev 16-13 i hemmafavör. I halvlek pratade Vallentuna om att man måste få stopp på SIF's fasta spel och medrullar samt själva få bättre fart på anfallen och försöka minimera de tekniska fel som kunde bygga för fler SIF-kontringar. Till en början fungerar försvaret väldigt bra i den andra halvleken och anfallet med men man har lite för många tekniska fel för att lyckas komma ikapp i målprotkollet. SIF börjar mer och mer lyckas med sitt grundspel och få in bollen till M6 trots att Vallentuna jobbar med i rörelsen och samtidigt har Vallentuna lite för många tekniska fel i anfallen vilket gör att SIF får glida ifrån lite i målprotokollet. Trots det så vinner SIF med sju bollar (35-28) och det är mycket för att trots att Vallentuna har så många tekniska fel i anfallen så är man duktiga på att jobba hem vilket gör att SIF får jobba lite för sina mål. Analys Det som inte fungerar i den här matchen är framför allt det kollektiva spelet som när man väl bestämmer sig för att göra något tillsammasn och gör ordentliga satsningar från en sida till en annan belönar sig men detta händer lite för sällan och man har lite för många tekniska fel precis i det avgörande läget. Det som är positivt är att försvaret fungerade hyfsat hela matchen och man har en helt annan inställning och kämparanda än vad man hade i Falun. Man visar dessutom att man är villiga att kämpa för varandra och konditionen håller bra hela matchen.  Även om man gärna hade sett att resultatet hade varit lite jämnare målmässigt så gör man ändå en ok insats mot SIF och Vallentuna har fått en del positiva svar om sin status just nu och vad man behöver jobba mer med inför seriestarten om tre veckor. Herr 5 sep 2012 0kommentarer
  • Träningsmatch onsdag 5/9

    Fjolårets toppkonkurrent SIF som vann serien och gick upp i div2 har utmanat Vallentunas handbollsgrabbar på träningsmatch och den ska spelas i Märsta onsdag 5/9 kl. 20:15. Detta blir en mycket bra utmaning för Vallentunagrabbarna som behöver matchning för att få upp tempot så att man inte hamnar i det gåtempo som uppstod i matchen mot Falun föregående helg. Där fick man inte tag i de räddningar som gjordes och fick därmed inget flyt i spelvändningen. Vallentunas spel ska vara tufft försvar med snabba spelvändningar där man har fullt tryck i både första- och andrafas och då måste man komma igång med detta innan serien. Enligt uppgift så har SIF en hög ambition i div2 denna säsong och Vallentunas målsättning är under bearbetning så detta är ett ypperligt tillfälle att se vilken status man har. Herr 30 aug 2012 0kommentarer
  • Visa fler nyheter