• Hemmamatch mot Strands IF

    På lördag tar Vallentuna emot Strands IF från Hudiksvall. Strand har inlett serien med vinster mot HK Ceres med 29-22 och Vassunda HK med 27-26 samt förluster mot IK Bolton med 29-30, Ludvika HF med 21-22, Jakobsbergs GoIF med 16-27 och Åkersbergs HK med 24-27. Detta har placerat dem på en nionde plats i serien. Vallentuna tog genom den senaste vinsten mot Åkersberga sig upp på en femte plats och har gott självförtroende inför helgens drabbning. Tränare Magnus har spelat mot Strand ett antal gånger i olika lag och vet att de brukar vara ett lag som aldrig ger upp utan kämpar hela matchen vad det än står på resultattavlan. Vi ska inte utgå från att denna match är lättare än någon annan endast baserat på deras resultat hittills under denna säsong. Det kommer säkert bli en jämn match fylld av kamp och vilja och det är genom att ha den hetare viljan och det högsta tempo vi kan prestera som vi ska försöka bärga ytterligare två poäng denna helg. Något vi arbetar med är att kunna hålla i initiativet när vi väl har det. Vi har spelat flera matcher där vi har dragit ifrån med några mål och haft initiativet för att sedan få en sådan djup svacka så vi antingen har tappat eller nästan tappat matchen helt. Detta är något vi måste försöka arbeta bort om vi ska ta en bra placering i årets serie. Vi välkomnar publik och supportrar att komma ner och heja fram oss under lördagens match. 14:00 i Vallentuna Sporthall. Herr 11 nov 2009 0kommentarer
  • Målrik B-lagsmatch i Högdalen

    B-laget åkte denna kväll till Högdalshallen med 12 spelare för match mot Djurgårdshof 2. Båda lagen ställde upp med några A-lagsspelare så det blev en ganska välspelad match, i alla fall i anfallsspelet. Bakåt fanns där mycket mer att önska. Det visar dessutom slutresultatet 39-33 till hemmalaget. Det är inte ofta man förlorar en match när man gör 33 mål. De gånger när man faktiskt fick ordning på försvarsspelet och fick trycka upp bollen i kontring så fick Vallentuna nästan alltid ett övertag men tyvärr var dessa tillfällen för få. Djurgårdshofs blandning av rutinerade äldre spelare och yngre A-lagsspelare från div1-laget utnyttjade Vallentunas lite loja försvarsspel gång på gång och det var det som avgjorde denna match. Man kan däremot inte klaga på stämningen i hallen för den var på topp. Det var många skämtsamma ordväxlingar mellan lagen både på plan och mellan bänkarna så det var det som gjorde att detta ändå var en väldigt trevlig kväll i Högdalen. Efter slutsignalen fick halva Vallentunalaget slänga sig in i bilarna för att hinna hem till kvällens cirkelträning. Det var nog några väldigt trötta Vallentunakillar som somnade ovaggat den kvällen. Herr 9 nov 2009 0kommentarer
  • Vallentunaseger i derbyt

    Inför dagens hemmamatch mot lokalkonkurrenten Åkersberga hade Vallentunaherrarna tränat lite taktiskt. Man hade tränat lite på ett nytt försvarsarbete och lite på ett nytt 2-4 spel för anfallet. Nervositet och laddning var på topp inför matchen. Hela laget trodde på vinst men ett derby är alltid ett derby och vi har sviktat lite i de jämna matcherna och inte riktigt haft det riktiga flytet i de avgörande lägena. Matchen börjar jämnt med ett visst övertag för hemmalaget. Känslan är att Vallentuna har matchen i hela första halvlek men aldrig riktigt lyckas rycka ifrån. Med fem minuter kvar av första halvlek testar man för första gången det nya försvarsspelet och detta ger genast resultat. Man drar ifrån med några mål och vid halvtidsvilan leder hemmalaget med 13-9. Vallentuna gör första målet i den andra halvleken, leder med fem mål och allt ser bra ut. Fem minuter in i halvleken vaknar Åkersberga till igen och gör 4 raka mål. Matchen är helt jämn, i alla fall målmässigt, och nerverna börjar visa sig hos spelarna. Lagen följs åt i matchprotokollet och turas om att ha ledningen. Inget vidare spel från något av lagen men kämparglöden finns där på båda sidorna. Säkert underhållande och spännande för publiken men jobbigt för spelarna. Med sex minuter kvar av matchen utjämnar Åkersberga till 23-23. Efter det gör ÅHK inga fler mål och Vallentuna gör matchens tre sista mål. Hemmaseger med 26-23. Analys: Detta är absolut ingen handbollspropaganda. Derby innebär ofta att det är två lag som kan varann och det blir mycket kämpande och vinnande av närkamper som avgör matchen Det som är positivt denna match, som många andra denna säsong, är att samtliga spelare ger sitt allt och kämpar på varje boll. Inramningen med mycket publik var också kul och jag är övertygad om att vi tillsammans med Åkersberga bjöd på en underhållning med mycket känslor och hög spänning för publiken. Det nya försvarsspelet fungerade i vågor. Det gjorde att Åkersberga fick jobba mer för sina mål, fick dem att kasta bort en del bollar men det syntes att det inte riktigt satt riktigt efter det lilla vi har tränat på det. Vi tappade lite höjd på vissa håll och ibland uppstod en del missförstånd. Det kändes ändå som att det taktiskt var rätt att testa det i denna match. Nu ser vi fram emot nya härliga poäng i serien i de kommande seriematcherna! Herr 7 nov 2009 0kommentarer
  • Laget lördag 7/11

    Dessa spelare är uttagna att spela i A-lagets match mot Åkersberga på lördag 7/11. Mv Marcus Schaerström Emil Gusfors 9m Filip Persson Oskar Ånnegård Magnus Elmgren Patrik Friberg Erik Altin Andreas Börjes 6m Patrik Sandin Fredrik Lundin Mattias Krönström Alexander Jansson Mikael Jagerwall Mattias Lindberg Herr 5 nov 2009 0kommentarer
  • Derby hemma på lördag mot Åkersberga

    På lördag tar Vallentunas Herrar A emot Åkersberga för årets första derby. Åkersberga har tagit ett poäng mer än Vallentuna så här långt mot ungefär samma motstånd. Man har spelat 25-25 med Kungsängen och vunnit med 26-24 mot Bolton samt 27-24 mot Strand. Förlusterna har kommit mot HK 71 med 24-28 och Jakobsberg med 20-27. Detta kommer säkert bli en jämn tuff match där båda lagen vill väldigt mycket. Man har resultatmässigt börjat serien på liknande sätt så nu är det dags att visa vem som vill vad i årets serie. Förutom spelande tränare Magnus så har Vallentuna ett ganska ungt lag som man ställer upp med mot Åkersbergas blandning av gammalt och ungt. Detta ska man försöka utnyttja genom att hålla så högt tempo som möjligt matchen igenom och se hur långt det räcker. Det ska bli jättekul och är verkligen en match vi hoppas går vår väg och vi hoppas att det kommer ner många supportrar som stöttar oss! Herr 5 nov 2009 0kommentarer
  • Påminnelse medlemsavgift!

    Påminnelse till alla spelare i Vallentunas herrlag! Medlemsavgiften måste betalas in omgående om Du ska kunna spela match i helgen. Information om detta har gått ut tidigare här på hemsidan. Lista på de spelare som betalat medlemsavgift kommer att lämnas till Magnus innan torsdagsträningen. Om Du har betalat nu i veckan kan Du ta med dig ett utdrag eller annat som verifierar att Du betalt din medlemsavgift. Se nu till att vi alla har betalat nu innan torsdag så att vi kan möta Åkersberga med bästa möjliga lag på lördag! Herr 3 nov 2009 0kommentarer
  • Game On

    Nu har vi haft en matchfri vecka där träningsfokus har varit intensitet, individualitet och tempo. Närvaron har varit lite sämre, förhoppningsvis på grund av höstlovet, men det har inte påverkat kvalitén så mycket i och med att det har varit mycket individuell träning. Nu går vi tillbaka till det "normala" igen och tränar mer matchfokuserat denna vecka inför det viktiga derbyt mot Åkersberga på lördag. Vill man vara med och spela denna roliga match så gäller det att visa att man ska vara med på veckans två träningar! Vi ses i hallen! Herr 3 nov 2009 0kommentarer
  • Serieläget efter fem omgångar

    Efter fem spelade matcher i årets serie ligger Vallentunas herrlag på en sjunde plats. Detta är en placering sämre än vad man har satt upp som mål för säsongen. Trots detta ser laget positivt på läget då de tre förluster man har åkt på har varit knappa och mot lag som man tror kommer att hamna i toppen av serien. Utmaningen framöver blir att se till att man håller en högre lägstanivå under matcherna då de dalar man har haft ofta har bidragit till att man förlorat dessa jämna möten. En annan sak som måste bli bättre är att se till att spela med fullt manskap på plan. Trots att många av utvisningarna i det senaste mötet med Jakan kändes som gränsfall så är det trots allt så att vi åker på betydligt fler utvisningar än våra motståndare. Det är svårt att vinna matcher med en man mindre på plan. Jag är övertygad om att vi kommer att få bukt med dessa saker och det som känns bra är att laget spelar bättre och bättre för varje match så jag ser fram mot vår fortsatta utveckling och fler härliga poäng under denna säsong! Nu kör vi järnet på träningen ikväll grabbar! Herr 29 okt 2009 0kommentarer
  • Matchfri vecka

    Den kommande helgen är det spelfritt från A-laget. Detta innebär att vi denna vecka inte kommer att köra lika matchfokuserat på träningarna utan mer teknik, kondition och styrka. Det som har märkts under de inledande matcherna är att de perioder när vi springer mer och trycker upp tempot är de perioderna där våra motståndare får mer problem. Konditionen håller bra i slutet på matcherna men för att vi ytterligare ska kunna utnyttja detta vapen kommer vi att höja intensitet och tempo på träningarna så att vi kan trycka upp tempot under längre perioder under matcherna. De som kommer ner och vill träna för att platsa i A-laget kan se fram emot en tempohöjning denna vecka och jag förväntar mig att detta kommer både från mig som tränare såväl som från spelarna i laget. Då kan det bli riktigt bra! Vi ses på träningen ikväll! //Magnus Herr 27 okt 2009 0kommentarer
  • Rafflande slutspurt i Jakobsberg

    Vallentunas herrar åkte denna dag till Jakobsberg superladdade inför den, på pappret, svåraste uppgiften hittills denna säsong. Matchen började väldigt jämnt där Vallentuna tog initiativet en bit in. Mitt i halvleken åker Vallentuna tyvärr på tre raka utvisningar vilket gör att Jakobsberg åter släpps in i matchen och tar över både ledningen och initiativet. Halvtidsresultatet stannar vid 15-13 i hemmalagets favör. I andra halvlek fortsätter Vallentuna att spela på trots ytterligare några tuffa utvisningar. Detta gör att Jakobsberg sakta men säkert drar ifrån i målprotokollet och en känsla sprids i hallen på att Jakobsberg håller på att döda denna match. När det är ca 10 minuter kvar av matchen händer plötsligt något och Vallentuna börjar få bättre ordning på försvaret, man börjar röra sig bättre framåt och man sätter dessutom dit de lägen man skapar. Vallentuna gör 6 raka mål och matchen är helt jämn. När Vallentuna ligger under med ett mål och har bollen tar man timeout och lugnar ner och samlar sig. När domaren blåser igång spelet igen rullar man ut Jakobsbergsförsvaret och sätter dit 30-30. Jakobsberg forcerar med allt man har det sista anfallet och med bara 5 sekunder kvar sätter man dit 31-30 och lyckas bärga segern. Analys: Spelet går lite upp och ner under hela matchen men det största är att man visar att man är ett lag och trots att vi hela matchen jobbar i motvind står upp som ett lag och faktiskt håller på att ta hem segern på slutet. Både försvaret och anfallet fungerar bra idag precis som tränare Magnus hade hoppats. Det är bara marginaler som avgör att vi inte tar hem det hela. Detta är den bästa matchen vi har gjort hittills denna säsong och det känns bra att vi bara blir bättre och bättre. Detta ser bra ut inför de kommande omgångarna. Nu ser vi till att träna bra fram tills vi möter Åkersberga om två veckor. Spelar vi som vi gjorde idag kan vi slå vilket lag som helst i denna serie! Herr 24 okt 2009 0kommentarer
  • Visa fler nyheter