Hemmamatch mot Avesta Brovallen
På lördag tar Vallentunas herrlag emot Avesta Brovallen i säsongens nionde omgång. Utifrån Avesta Brovallens tidigare resultat denna säsong så kan man mest konstatera att de verkar vara väldigt ojämna för det är bara en match som egentligen har varit jämn för dem. De ligger nu på en sjätteplats på samma poäng som Vallentuna via segrar över Ceres med 31-28, Vassunda med 47-31, Bolton med 31-24, Åkersberga med 29-17 samt förluster mot Ludvika med 26-33, Kungsängen med 25-32, HK 71 med 25-34 och Jakobsberg med 38-26. Vad dessa ojämna resultat beror på är svårt att säga men det är bara att rusta sig för att de är på topp när de kommer till oss på lördag och försöka vinna matchen utifrån våra egna förutsättningar. Vallentuna ska ta med sig känslan från den första halvleken mot HF SIF och se till att man håller minst den nivån på lördag. Gör man det så ska man kunna ge Avesta Brovallen en tuff match. Välkomna ner och heja fram era Vallentunagrabbar 14:00 i Vallentuna Sporthall på lördag!
Herr
26 nov 2009
0kommentarer
Licenskontroll (7/12 - 20/12)
LICENSKONTROLL 2009 v 50-51 (7/12 - 20/12) Perioden 7/12 - 20/12 kommer licenskontroll att genomföras i hela Sverige för spelare som är födda 1994 och tidigare. Detta innebär för lagansvariga, sekreterare och domare att se till så att de första sex (6) siffrorna i personnumret finns med på matchprotokollet. Olicensierade spelare som fastnar i licenskontrollen kommer att påföras en kontrollavgift (100:-/spelare) som kommer att debiteras från SHF:s kansli.
Herr
25 nov 2009
0kommentarer
Omgångens skräll
Efter att ha sett helgens resultat så är det väl några ganska logiska resultat (inklusive vårat eget trots att man så klart hoppade på något annat). Helgens skräll måste ändå vara att Vassunda besegrade HK 71 med hela 33-22 på hemmaplan. Detta efter att man innan denna omgång endast har lyckats ta en seger och det mot Ceres som ligger sist i tabellen. Vallentuna slog ju Vassunda med 34-20 på bortaplan i första omgången. Enligt Vassunda själva blir de bättre och bättre för varje omgång så vi får väl se om detta är något som håller i sig eller om det var så att de hade några bättre spelare med denna match (Vassundas A-lag spelar i div2). Till helgen möter de Bolton och då visar det sig förmodligen. Länk till Vassundas matchreferat
Herr
23 nov 2009
0kommentarer
En bra första halvlek räckte inte
Inför lördagens svåra bortamatch har Vallentunas herrar tränat på att få ihop försvarsspelet bättre, ställa om från försvar till kontring snabbare, ta rätt lägen och sätta dit chanserna när vi får dem. SIF har vunnit alla matcher utom mot Kungsängen stort. Detta har de gjort genom att chockstarta sina matcher med högt tempo, hårt försvarsspel och snabba kontringar. Allt för att direkt rycka till sig en fördel i matcherna. Detta pratade man om i Vallentunas omklädningsrum innan matchen att det får man inte tillåta om man vill vara med i denna match. Grabbarna svarade bra på denna instruktion. Matchen börjar i ett rasade tempo från båda lagen och efter tio minuter är matchen helt jämn och SIF har slagit ner på tempot då detta inte har fungerat mot Vallentuna. Lagen följs åt i målprotokollet under hela första halvlek, matchen är helt jämn och halvtidsresultatet stannar vid 15-13 till SIF. I halvlek pratar man om att det är bara fortsätta på samma spår. Alla delar såg bra ut man behövde bara göra småjusteringar i sina positioner i försvaret och sätta de lägen som bjöds på. Vallentuna får en mardrömsstart på andra halvlek där man hamnar på hälarna i försvaret, slarvar framåt och bränner några lägen. SIF gör fem raka mål och plötsligt har en helt jämn match förvandlats till att SIF har tagit ett starkt grepp med sju måls ledning. Efter detta spelar lagen jämnt men Vallentunas lyckas inte krypa närmare i målprotokollet. Med ca tio minuter kvar av matchen känner tränare Magnus att han vill försöka hitta på något för att se om det går att ändra matchbilden så laget testar åter sitt nya försvarsspel som har varit framgångsrikt i de senaste matcherna. Taktiken fungerar som Vallentuna vill och SIF får svårare med sitt anfallsspel men tyvärr får de ändå in några onödiga mål samt att Vallentuna inte lyckas förvalta de chanser man får framåt. SIF vinner med 38-27. Analys. I första halvlek presterar Vallentuna det bästa spel man har haft på hela denna säsong, både framåt och bakåt. Känslan i omklädningsrummet i halvleksvilan var på topp och vi var laddade för att komma ut och vinna matchen. Vi är inte alls på tå när vi kommer ut i andra halvlek och SIF utnyttjar detta skoningslöst vilket avgör matchen. Vi har inte råd med dessa dippar i spel och inställning. Det kan fungera mot lag lägre ner i serien men inte mot ett lag med så många skickliga spelare som SIF. Men med vetskapen om vad vi kan prestera när vi spelar som bäst så har man ändå en bra känsla efter denna match. Kan vi få till två sådana halvlekar ska vi kunna placera oss i toppen av den här serien. Nu ser vi fram emot hemmamötet mot Avesta Brovallen på lördag då vi hoppas att Patrik som skadade sig illa under matchen åter är på benen.
Herr
21 nov 2009
0kommentarer
Laget lördag 21/11
Dessa spelare är uttagna att spela i A-lagets match mot HF Sif på lördag 21/11 kl. 18.30 i Vikingahallen. Mv Marcus Schaerström Emil Gusfors 9m Erik Altin Oskar Ånnegård Magnus Elmgren Patrik Friberg Andreas Börjes Felix Larsson Hytte 6m Patrik Sandin Fredrik Lundin Casper Karlsson Mikael Jagerwall Mattias Lindberg Alexander Jansson
Herr
19 nov 2009
0kommentarer
Träning ikväll!
För de som inte ska åka iväg med B-laget ikväll så är det vanlig träning. Det är viktigt att så många som möjligt kan komma ner idag så vi får bästa möjliga förberedelse inför helgens A-lagsmatch.
Herr
19 nov 2009
0kommentarer
Bortamatch mot HF SIF
På lördag åker Vallentunas herrar till Märsta för match mot serieledarna HF SIF som är div1-laget Skånelas B-lag. SIF är hittills obesegrade i årets serie och har på vägen till denna omgång slagit Ceres, Vassunda, Kungsängen, HK 71, Bolton, Jakobsberg och Åkersberga. De enda som egentligen har hotat serieledarna hittills är Kungsängen som förlorade hemma mot dem med 29-32. Detta är Vallentunas tuffaste utmaning denna säsong och den tar man med glädje. Det ska bli riktigt kul att få åka till Märsta och ge Märstakillarna en bra match och se hur långt det kan räcka. Tränare Magnus är övertygad om att hans Vallentunalag kan växa med uppgiften. I veckan finslipar man på de detaljer som inte än fungerar 100 % för att man ska kunna känna att man åker till Märsta med bästa möjliga förutsättningar på lördag. Kom igen nu grabbar, detta ska bli årets roligaste match! Alla Vallentunasupporters är naturligtvis välkomna att komma och heja fram era killar. Lördag 18:30 i Vikingahallen. Vi ses där!
Herr
18 nov 2009
0kommentarer
Ny vecka med nya utmaningar
Årets serie ser ut att bli väldigt jämn. Vallentuna avancerade till en fjärdeplats genom helgens seger mot Strand men man ligger på samma poäng som både HK 71 och Ludvika med lite bättre målskillnad. Ett lag utmärker sig i år och det är SIF (Skånelas B-lag) som Vallentuna ska spela mot borta nu på lördag. Detta är en väldigt motiverande utmaning för det känns som att SIF är det laget som hittills har varit helt ohotade i sina matcher. Veckans träningar kommer att fokusera på att ytterligare forma och nöta in ett stabilt uppställt spel samt att fortsätta fila på våra omställningar från försvar till kontring. Laget åker till Märsta med gott självförtroende mot det som känns som årets hittills roligaste match. Tränare Magnus är övertygad om att Vallentunakillarna kommer att växa med uppgiften och ge SIF en bra match på lördag. Kom dit och titta och heja på era Vallentunakillar!
Herr
17 nov 2009
0kommentarer
Seger mot Strands IF
Inför denna match har Vallentuna pratat om missade avslut och variation i anfallsspelet. I veckan har man tränat på snabba omställningar från försvar till anfall samt gått igenom grundspelet så att det ska sitta hos alla spelare. Innan matchen pratade man om att serien känns jämn och det finns ingen match som kommer att vinnas med fel inställning. Inställningen var det som vanligt inget fel på men matchen började trots detta väldigt trevande och hemmalaget hade svårt att få tag på killarna från Hudiksvall som sköt bra, främst från V9. Lagen följs åt under första halvlek och i den 25:e minuten tar Strand timeout när Vallentuna precis har lyckats vända på resultatet och leder med ett mål. Hemmalaget passar på att utnyttja motståndarnas timeout och ändrar sitt försvarsspel. Detta visade sig vara framgångsrikt och i halvlek leder Vallentuna med 12-10 med mersmak. Vallentuna börjar andra halvlek lika bra som man har slutat den första och gör tre raka mål de fyra första minuterna. Trots en del utvisningar där man under 10 sekunder inte är fler än 3 utespelare på plan så fortsätter matchen, resultatmässigt, stabilt under andra halvlek. Strand lyckas egentligen aldrig lösa Vallentunas försvarsspel och hemmalaget vinner med 27-20. Analys: Inte någon kanonmatch från Vallentunas sida men det som har genomsyrat denna säsong är att vi aldrig slutar spela vare sig det går med eller emot oss. Det är en styrka. Vi är det bättre laget i denna match och visar på en större bredd av spelartrupp där det kommer in nya spelare som sätter dit sköna mål och stänger till bakåt. Vårat nya försvarsspel fungerade ännu bättre denna gång och vi börjar hitta varann bättre framåt. Det ser bra ut för fortsättingen!
Herr
14 nov 2009
0kommentarer
Laget lördag 14/11
Dessa spelare är uttagna att spela i A-lagets match mot Strands IF på lördag 14/11 kl. 14:00 i Vallentuna Sporthall. Mv Marcus Schaerström Emil Gusfors 9m Filip Persson Oskar Ånnegård Magnus Elmgren Patrik Friberg Andreas Börjes 6m Patrik Sandin Fredrik Lundin Casper Karlsson Felix Larsson Mikael Jagerwall Mattias Lindberg Tomas Friberg
Herr
13 nov 2009
0kommentarer
Visa fler nyheter