• Träningsläger söndag 3:e januari

    Söndag den 3:e januari har herrarna träningsläger i Vallentuna Sporthall. Under det träningslägret ska man träna på att både förbättra svagheter samt att utveckla de styrkor man redan har. Det är också ett ypperligt tillfälle att komma igång ordentligt igen efter Jul- och Nyårsfirande med allt vad det innebär. Under träningslägret kommer det dessutom vara ett spelarmöte som denna gång leds av tränare Magnus. Där kommer man dels att följa upp de punkter som spelarna hade möte om för någon månad sedan samt att Magnus har några nya punkter han vill ta upp för information och diskussion. Program för helgen: 10:00 - 12:00 Handbollsträning 12:00 - 13:00 Lunch 13:00 - 14:00 Spelarmöte 14:00 - 16:00 Handbollsträning 19:30 - 20:30 Cirkelträning Vi ses i hallen! Herr 2 jan 2010 0kommentarer
  • Gott Nytt Handbollsår!

    Jag vill bara passar på att önska alla som läser denna hemsida ett Gott Nytt 2010 och att alla lag i VHK får ett bra handbollsår! Hälsningar Magnus, tränare för Herrlaget Herr 31 dec 2009 0kommentarer
  • Summering HT 2009

    Jag som tränare gick in i denna säsong men en inställning att bara försöka ge laget de bästa förutsättningar jag kunde erbjuda. Jag visste inte så mycket om laget utan vad jag hade sett på ett par matcher förra säsongen och flera hade hoppat av sen dess och flera nya hade tillkommit. Ska jag vara ärlig så var jag väl inte direkt imponerad av det jag såg förra säsongen. Vi drog igång första veckan i augusti med inställningen att alla hade skött sin sommarträning så det blev ingen uppstartsvecka utan vi körde fullt fräs från början. Det märktes direkt att alla inte hade skött sommarträningen men folk kom ganska snabbt in i det ändå så när vi åkte till Katrineholm två veckor efter uppstarten så vara alla åtminstone igång. I Katrineholm genomförde vi tre träningspass, ett par teoripass och en match. Det var väldigt trevligt där och jag insåg redan då att detta kommer nog att bli bättre än vad jag hade hoppats med den inställningen jag såg hos dem som hade åkt med. Jag valde att skippa att spela matchen mot Katrineholm för att få en första chans att se vad mina spelare gick för. Det såg ganska positivt ut men vi tappade i andra. Sedan körde vi på ett par veckor till fram tills vårt träningsläger på hemmaplan som bestod av en matchdag, där vi hade bjudit in Cliff och Hofet, samt en träningsdag. Cliffmatchen var katastrofdålig och Hofetmatchen var helt ok. Träningsdagen dagen efter var lång och tung men väldigt givande och där fick spelarrådet hålla sitt första möte. Två veckor senare drog serien igång. Vi inledde borta mot Vassunda. Detta visade sig vara en smakstart för oss och vi hade en period i matchen där verkligen allt satt bakåt och vi hade full koll bakåt och den lade grunden till att vi vann matchen stort. Helgen efter väntade Kungsängen hemma. Detta är vår sämsta prestation i serien hittills och vi förlorade den med ett mål trots att det kändes som att de endast hade en kvalitetsspelare, deras V9. Nästa motståndare var HK71 och där gjorde vi vår första riktigt bra match. Tyvärr höll det inte hela vägen och matchen slutade lite kaosartat och via en chansning när vi låg under med ett mål på slutet så förlorade vi den matchen med två mål. Nästa motståndare var Bolton. Här gjorde vi inte heller någon höjdarmatch men lyckades i alla fall gå segrande ur den med 34 mål gjorde vilket är bra men vi släpper samtidigt in 31 mål vilket är lite för mycket. Helgen efter det åkte vi till Jakobsberg för att möta serietvåan och där gjorde vi en riktigt bra match där vi i slutet hämtar upp ett stort underläge, har chansen att avgöra men tappar tyvärr initiativet och deras bästa spelare i slutsekunderna och förlorar med ett mål. Sur förlust. Nu var det dags för hemmamatch mot Åkersberga som Vallentuna inte hade vunnit mot på flera år. Det blev en riktig skitmatch men vi testade här för första gången att spela "säck" bakåt och det fungerade bra. Vi vann matchen men borde ha vunnit med mer. Helgen efter kom Strand från Hudiksvall och hälsade på. Här spelade vi säck igen och drog ifrån mitt i matchen vilket resulterade i en sjumålsvinst som var skön. Nu väntade de suveräna serieledarna SIF (Skånelas B-lag). Vi gör en väldigt bra första halvlek där vi ligger under med två men lika gärna kunde ha lett med två. I andra har vi en katastrofstart vilket avgör matchen och tyvärr orkar vi aldrig komma tillbaka. Det positiva vi tar med oss är i alla fall spelet i första halvlek som var bra både framåt och bakåt. Nästa hemmamatch var mot det ojämna laget Avesta Brovallen där vi inte visst riktigt vad vi hade att vänta oss. Det visade sig vara en match där vi efter SIF-matchen kunde spela ut helt men där Säcken inte fungerade alls. Det gjorde inget utan vi vann ändå matchen med sju mål. Helgen därpå satte vi oss i två minibussar och åkte till Ludvika. Det visade sig att de var mycket bättre än vad deras resultat i serien hade visat och det blev en riktigt bra match. Tyvärr drog de det längre strået och vann matchen med 31-29 men det var en riktigt kul match med högt tempo och helt ok handboll förutom det tråkiga som hände i slutminuten. Till slut så mötte vi seriejumbon Ceres hemma. Det kändes lite osäkert i och med att den enda segern Ceres har tagit hittills är mot Ludvika. Detta gjorde att man var lite nervös ändå men det skulle visa sig att det var helt i onödan. Vi kunde spela ut helt och lufta hela bänken. Vi vann matchen med hela 43-18. Summering Det har varit en ok höstsäsong där vi hade kunnat ha haft ett par segrar till och en lite bättre placering om vi hade het lite mer flyt i de avgörande lägena. Jag är övertygad om att vi kan ta några fler skalper under våren men det kommer inte att bli lätt. Vi måste få bort de downperioder som vi har ibland och inte låta våra motståndare få utnyttja dem så bra. Vi måste bli lite stabilare i försvaret och ha fler alternativ. Vi måste ha högra avslutsprocent! Jag ser fram emot en rolig vårsäsong så får vi se hur långt det räcker! Vårat mål är ju att sluta sämst sexa i serien och just nu håller vi den målsättningen. Gott Nytt År! Herr 30 dec 2009 0kommentarer
  • Handbollsträning tisdag 29:e december

    Ikväll, tisdag 29/12, är det handbollsträning igen för herrlaget. Förhoppningsvis kan vi köra fysen på plan denna tisdag också. I så fall så blir det fys på plan 18:30-19:00. Handbollsträning 19:00-20:30. Välkomna ner! Herr 29 dec 2009 0kommentarer
  • Cirkelträning söndag 27:e december

    Imorgon söndag så är det cirkelträning i Vallentuna Sporthall. Detta är ju ett tillfälle som är öppet för alla spelare i klubben som är födda 1996 och senare men i dessa dagar med få träningstillfällen så är det så klart obligatoriskt för de killar i herrlaget som satsar på en A-lagsplats. Vill vi hålla i den fina formen vi är i tills serien drar igång igen i januari så får vi passa på att komma ner på de tillfällen som erbjuds, Vi ses i hallen 19:30 och jobbar av oss julskinkan! Herr 26 dec 2009 0kommentarer
  • God Jul

    Då har Vallentunas herrar genomfört sin sista träning inför Julen. Lite dålig närvaro var det men det kom förstärkning genom tre lite mer feminina killar som gjort bra ifrån sig :-) Nu ska alla se till att njuta av julhelgen så ses vi igen på söndag för cirkelträning. God Jul allihop!! Herr 23 dec 2009 0kommentarer
  • Träningsläger söndag 3/1 2010

    På söndagen den 3:e januari har herrarna träningsläger i Vallentuna Sporthall. Under det träningslägret ska man träna på att både förbättra svagheter samt att utveckla de styrkor man redan har. Det är också ett ypperligt tillfälle att komma igång ordentligt igen efter Jul- och Nyårsfirande med allt vad det innebär. Under träningslägret kommer det dessutom vara ett spelarmöte som denna gång leds av tränare Magnus. Där kommer man dels att följa upp de punkter som spelarna hade möte om för någon månad sedan samt att Magnus har några nya punkter han vill ta upp för information och diskussion. Program för helgen: 10:00 - 12:00 Handbollsträning 12:00 - 13:00 Lunch 13:00 - 14:00 Spelarmöte 14:00 - 16:00 Handbollsträning 19:30 - 20:30 Cirkelträning Vi ses i hallen! Herr 21 dec 2009 0kommentarer
  • "Uppehåll"

    I torsdags spelade Vallentunas Herrar sin sista seriematch för detta år och nästa match är inte förrens den 6/1 2010 när de möter HK Ceres i Norrtälje. Under helgerna kommer man att träna en gång i veckan på de ordinarie träningstiderna på tisdagar och cirkelträningarna på söndagar. Dessutom har man lagt in ett träningsläger söndag den 3/1 2010 där man kommer att både träna och ha ett spelarmöte. Det är viktigt att de som kan kommer ner på dessa få träningarna så att man är bra rustade att komma igång direkt när serien drar igång igen. Målet för vårsäsongen är så klart att man ska vinna fler matcher och lyckas gå vinnande ur de jämna matcher som man under hösten har tappat i slutminuterna. God Jul på er så ses vi i hallen på de utsatta träningstillfällena! Herr 21 dec 2009 0kommentarer
  • Aktiviteter och tider under helgerna

    Söndag 20/12 19.30-20.30 Cirkelträning Tisdag 22/12 18.30-20.30 Handbollsträning Söndag 27/12 19.30-20.30 Cirkelträning Tisdag 29/12 18.30-20.30 Handbollsträning Söndag 3/1 Tider kommer senare Träningsläger Söndag 3/1 19.30-20.30 Cirkelträning Tisdag 5/1 18.30-20.30 Handbollsträning Onsdag 6/1 16:00 Bortamatch mot Ceres Torsdag 7/1 20.00-22.00 Handbollsträning Söndag 10/1 19.30-20.30 Cirkelträning Välkomna ner till hallen! Herr 18 dec 2009 0kommentarer
  • Seger mot Ceres

    Inför dagens hemmamatch mot HK Ceres visste Vallentunas herrar A att gör vi bara en så bra match som vi kan så har vi stor chans att gå segrande ur den. Detta för att HK Ceres som vi skulle möte ligger sista i tabellen och endast har en seger under hösten. Orosmolnet inför matchen var att den segern de hade tagit var mot Ludvika som Vallentuna förlorade mot förra helgen. De har dessutom gjort en del jämna resultat med topplag så här gällde det att vara på tå om hemmalaget ville att matchen skulle vinnas. Första tio minuterna är nog bland det sämsta Vallentuna har presterat denna säsong hittills och trots detta så ledde man med 4-3 efter 11 minuter. Något var tvunget att göras och man bytte lite för att se om det gick att få igång spelet. Spelet lossnade lite, både framåt och bakåt och efter 20 minuter hade Vallentuna ryckt i målprotokollet och ledde med 12-5. Efter det rasade det bara på. Halvtidsresultatet stannade vid 20-9. I halvtid pratade man om att man måste skärpa till inställningen och fortsätta att spela bra bakåt och trycka på kontring. Man skulle dessutom passa på att träna lite på det nya försvarsspelet. I andra halvlek rasade allt för Ceres och Vallentuna både testade det nya försvarsspelet och bytte runt friskt på 14 spelare. Det var aldrig riktigt match i andra halvlek och matchen slutade med Vallentunaseger med hela 43-18. Analys Svår match att analysera i och med att den egentligen dör i halvlek. Ceres berättade även efter matchen att de saknade 3 spelare så det kan bli en helt annan match i Norrtälje i januari. Vi visar i inledningen att vi helt klart måste jobba med det mentala så att vi kommer in med rätt inställning vilka vi än möter. Den mentala biten och inställningen vi har på plan kan vara helt avgörande i många lägen och det var tur att Ceres inte kunde utnyttja det bättre i denna match. Det som är positivt i denna match är ändå att vi får chans att låta många spelare få speltid, träna lite på försvarsspelet, träna på vår omställning från försvar till anfall samt att vi fixar till en riktigt bra målskillnad som kan bli viktig framöver i denna jämna serie. Vallentuna kommer att åka till Norrtälje i januari med en helt annan inställning än vad man gick in i denna match med. Det kommer att bli helt annorlunda på bortaplan och då kanske Ceres dessutom har med de tre spelarna som saknades idag. Nu blir det Juluppehåll på matchfronten men Vallentunas herrar kommer att fortsätta träna ändå om än lite färre gånger i veckan så att man ser till att vara redo när serien drar igång igen i januari. Herr 17 dec 2009 0kommentarer
  • Visa fler nyheter