• Hemmamatch mot SIF

    På lördag tar Vallentunas Herrar A emot SIF från Märsta. SIF fungerar som div1-laget Skånelas B-lag så där spelar grabbar som kämpar för att antingen denna säsong eller någon kommande ta en plats i A-laget. Skånela har ryktesvis en lite tunnare trupp i år än vanligt och det kan så klart påverka B-laget negativt. Detta har inte alls påverkat dem under första halvan av säsongen då de bara har ångat på och gått obesegrade även om det var nära i någon match innan Jul. Efter Jul kom deras första förlust och det mot Strand i Hudiksvall. Det kan faktiskt vara så att de hade samma lag som de har haft tidigare under säsongen men att Strand gjorde en kanonmatch på hemmaplan. Sist Vallentuna och SIF möttes var i Märsta. Första halvlek var helt jämn och att SIF ledde med två mål när domaren blåste för halvtidsvila var mer en tillfällighet än att det var rättvisande. Tyvärr så var SIF betydligt hetare när den andra halvleken drog igång plus att Vallentuna gjorde ett par taktiska misstag. SIFs ryck i början av andra halvlek dödade matchen och Vallentuna tappade allt. Om Vallentuna ska ha chans att vara med en hel match mot SIF så krävs det att man spelar tufft, tight och aktivt försvarsspel samtidigt som man sätter press på alla bollar framåt. Med bra intensitet såväl framåt som bakåt och rätt spelare i rätt situationer så kan detta gå vägen men då måste man vara på tå från början och orka köra på hela matchen. Med rätt flyt så kan Vallentuna absolut besegra SIF denna match. Välkomna ner till Vallentuna Sporthall på lördag 14:00 och stötta ditt herrlag och se till att de känner ditt stöd när de tar sig ann serieledarna! Herr 27 jan 2010 0kommentarer
  • Närvaron och resultat

    Nu har närvaroantalet börjat stiga igen. Det märks direkt på träningarna för laget får ut mer av varje träning i och med att man kan köra på i alla de olika övningar och moment som är inplanerade. Laget har en bra trend resultatmässigt nu och till helgen har man en av sina tuffaste utmaningar som finns kvar och för att man ska kunna hålla bra nivå i sådana matcher så krävs det att man kan tränar matchmässigt. På gårdagens träning spelade man en längre period på slutet och det var bra tempo och internmatchen kändes stundtals matchlik framför allt i försvar och det är precis det laget behöver nu. Nu fortsätter alla att komma ner på träningarna, ge sitt yttersta och förstå att man var och en är en viktig kugge i detta lagmaskineri så kan detta räcka långt! Vi ses på torsdag! Herr 27 jan 2010 0kommentarer
  • Vinst i Avesta

    Vallentunas herrlag åkte denna lördag till Avesta med stort självförtroende från den senaste matchen mot Ludvika men samtidigt med stor respekt för att man skulle möta Avesta Brovallen på bortaplan denna gång. Inför matchen pratade man om att man denna gång skulle jobba bättre i djupled i försvaret eftersom man förra gången blev sönderskjutna av Avesta Brovallen under den första halvleken pga att man lät dem komma in innanför niometer. Vallentuna får en kanonstart och rycket direkt till sig en ledning med 4-0. Detta ändras snabbt då man åker på en utvisning som Avesta Brovallen utnyttjar till max och plötsligt är matchen jämn. Vallentuna behåller initiativet och för matchen med ett par måls ledning fram till mitten av halvleken då hemmalaget har lyckats vända på steken och gått om Vallentuna med tre mål Då tar Vallentuna timeout där man får sig en utskällning och efter timeouten kommer man ut som ett mer tänt lag. Man jobbar sig in i matchen igen och trots ett fanatiskt stör från hemmapubliken och lite oflyt med domsluten så går man om i målprotokollet igen och halvtidsresultatet stannar vid 19-18 i Vallentunas favör. Under halvtidsvilan pratar man om att man ska fortsätta att köra de saker som har fungerat bra och man ska försöka utnyttja Avesta Brovallens svagheter bättre. Man kommer ut som ett nytt lag och tar över matchen direkt och drar sakta men säkert ifrån i målprotokollet. Efter drygt tio minuter så leder Vallentuna med 25-20. Hemmalaget börjar experimentera med att både punkta och köra dubbelpunkt men inget av alternativen fungerar då Vallentunas försvar är stabilt och man spelar med stort självförtroende och bra satsning på de nya ytor som har skapats av punkterna. Efter tjugo minuter så har Vallentuna drygat ut sin ledning till 32-25 och matchen känns avgjord. Hemmalaget forcerar för att kunna komma igen men lyckas inte mot Vallentunas stabila försvar och matchen slutar med Vallentunaseger med 34-30. Analys Det som fungerar väldigt bra även denna gång är framför allt försvarsspelet. Det gör att det inte spelar någon roll vilken taktik motståndarna tar till för att störa anfallsspelet då det är i försvaret allt byggs upp. De som får ta mer ansvar framåt när Avesta Brovallen går upp på punkt och tvåpunkt gör det mycket bra och effektiviteten är minst lika bra då som när man spelar sitt vanliga spel. Detta är en riktig lagseger och laget kämpar sig genom denna match och det är lagstämning och kämpar glöden som finns i laget som framför allt bärgar denna seger. Detta är en match där laget halva matchen kämpar i motvind och egentligen inte har flyt med någonting och ändå så fortsätter samtliga spelare att kämpa på och skapa sitt eget flyt. Imponerande laginsats och detta bådar gott inför resten av seriespelet. Nästa match spelar Vallentuna hemma mot serieledarna SIF (Skånelas B-lag) och detta hoppas man på att det kommer att bli en riktigt bra match. Välkomna ner och heja på erat herrlag! Herr 23 jan 2010 0kommentarer
  • Laget lördag 23/1

    Dessa spelare är uttagna att spela i A-lagets match mot Avesta Brovallen på lördag 23/1 kl. 17.00 i Kopparhallen i Avesta. Samling 13:30. Mv Marcus Schaerström Emil Gusfors 9m Patrik Friberg Magnus Elmgren Oskar Ånnegård Filip Persson Felix Larsson Hytte 6m Tomas Friberg Patrik Sandin Mikael Jagerwall Felix Larsson Mattias Lindberg Herr 22 jan 2010 0kommentarer
  • Bortamatch mot Avesta Brovallen

    På lördag åker Vallentunas herrar A till Avesta för en svår bortamatch mot Avesta Brovallen. I det förra mötet så spelade lagen jämnt hela den första halvleken och Vallentuna ledde med endast ett mål i halvlek. Det som avgjorde matchen var att Vallentuna tog tag i sitt försvarsspel och tryckte mer på kontring i den andra halvleken och då lyckades man rycka iväg i målprotokollet och vann till slut med 34-27. Detta kommer så klart att bli en mycket tuffare match för Vallentuna då Avesta Brovallen har gjort några bra resultat sedan sist och nu har favör av hemmaplan. För att Vallentuna ska vinna denna match så måste man jobba rätt i försvar redan från början och inte komma igång först i halvlek som man gjorde sist. Avesta Brovallen hade några rätt kluriga niometersspelare som gjorde mål lite som de ville under den första halvleken när Vallentuna inte var ute och stötte så det måste vi komma ifrån denna match. Avesta spelade dessutom ett ganska tufft och ibland på gränsen till fult försvarsspel så det måste vi klara av att stega sönder denna gång så vi skapar fler lägen för varann. De spelade ibland ett 5-1 där de var ganska rörliga och tuffa men så fort Vallentuna fick fart under fötterna så fick man dem att jobba fel så det måste utnyttja även denna gång. Tabellläget börjar se jämnt ut så det är viktigt att fortsätta vinna och Vallentuna vill infria sin målsättning. Man åker till Avesta med stort självförtroende men även med respekt för sina motståndare. Detta kommer att bli en kamp! Herr 21 jan 2010 0kommentarer
  • Rensat i "Truppen"

    Om det är någon som har reagerat på det så har det idag rensats i Truppen-mappen till vänster. Dels har det rensats bort spelare som inte spelar längre och spelare som har slutat under säsongen. Det finns några spelare kvar som inte spelar så mycket men som det finns en förhoppning om att de kommer igång igen. Herr 20 jan 2010 0kommentarer
  • Veckans program v3

    Om det är så att alla inte har full koll på vad som händer denna vecka så får ni här en påminnelse. Tisdag 19/1 Träning 18:30-20:30 (Handbollsträning med matchfokus) Onsdag 20/1 Hem till Magnus och titta på handbolls-EM 18.30: Slovenien-Tyskland 20.30: Polen-Sverige Torsdag 21/1 Träning 20:00-22:00 (Målvaktsträning) Fredag 22/1 Om man vill kan man komma hem till Magnus och titta på handbolls-EM 18.15: Tyskland-Sverige 20.15: Polen-Slovenien Lördag 22/1 A-lagsmatch borta mot Avesta Söndag 23/1 Cirkelträning 19:30-20:30 Vi ses! Herr 19 jan 2010 0kommentarer
  • Seger hemma mot Ludvika

    Detta har ända sedan Vallentunas herrar var i Ludvika och spelade innan jul varit en match där man ville ta revanch för förlusten senast. Inför matchen hade man dividerat fram och tillbaka om man skulle gå ut och köra dubbelpunkt på Ludvikas duktiga V9 och M9. Man bestämde sig att istället förlita sig på sitt stabila 6-0 försvar och prioritera motståndarnas bästa spelare. Ludvika inledde med att sätta dit lägena samtidigt som Vallentuna missade ganska bra lägen så efter 7 minuter ledde bortalaget med 3-1. Detta oroade inte så mycket då det ändå var jämnt spelmässigt. Sedan lossnade det för hammalaget. Vallentuna tog över initiativet i matchen och i halvlek leder man med 12-10. Under vilan pratar man om att bli ännu stabilare bakåt och utnyttja Ludvikas svagheter samtidigt som man nyttjar sina egna styrkor. I andra halvlek fortsätter matchen att se likadan ut som när den första halvleken slutade. Vallentuna har kommandot och Ludvika jagar. Mitt i halvleken så går Ludvika först ut på punkt och sedan på tvåpunkt för att störa Vallentunas anfallsspel och kunna vända matchen. Detta fungerar inte och hemmalaget drygar ut sin ledning och vinner till slut stabilt med 28-23. Analys Det som bygger grunden till denna seger är försvarsspelet. Vallentuna spelar stabilt bakåt större delen av matchen. Ludvika får därför lite problem och inte något riktigt flyt i sitt anfallspel. Ludvika kastar bort en del bollar i form av stressade skott och det gör att Vallentuna får kontra. Att Ludvika går ut på tvåpunkt gör inte så mycket då de spelare som får mer utrymme i och med detta tar för sig rejält och att det ju faktiskt är bakåt som Vallentuna var bäst och det är ju svårt att göra något åt. Segern känns både stabil och rolig. Vallentuna gör en bra match mot Ludvika som är ett bra lag. Framför allt försvarsspelet är bra men det uppställda spelet utvecklas också hela tiden. Nästa omgång så åker Vallentunas A-herrar till Avesta för match. Hemma vann man relativt enkelt men det blir säkert en helt annan sak på bortaplan. Herr 16 jan 2010 0kommentarer
  • Seger för B-herrarna i Huddinge

    B-laget denna fredag var en blandning av B-lagsspelare och A-lagsspelare, varav två av A-lagsspelarana var två målvakter som skulle pröva sin lycka som utespelare. Matchen började jämnt men man såg ganska tidigt att Vallentuna 2 hade bättre försvar och bättre bredd i sitt lag än vad Huff 2 hade. Huff 2 hade en mittnia/ vänsternia som var rätt bra samt en del fasta kombinationer där Vallentuna slarvade att gå ur spärren och på så sätt släppte in till synes enkla mål. Dett räckte inte utan Vallentuna 2 körde på och vann till slut komfortabelt med 25-17. Värt att notera: -De två utespelande målvakterna gjorde två mål var, två från V9 och två från H6 och den målvakten som faktiskt stog i mål fick chansen att lägga ett frikast, sista som gick i matchen, som han gjorde mål på då Huff 2 lät bli att ställa upp i försvar då deras målvakt sa att de skulle låta honom skjuta. Det var en underhållande match som faktiskt var värd resan från Täby till Huddinge för att se. Vi får hoppas att de A-lagsspelare som ställde upp för B-laget denna gång pallar med en match imorgon. Herr 15 jan 2010 0kommentarer
  • Laget lördag 16/1

    Dessa spelare är uttagna att spela i A-lagets match mot Ludvika på lördag 16/1 kl. 14.00 i Vallentuna Sporthall. Samling 12:30. Mv Emil Gusfors Marcus Schaerström 9m Patrik Friberg Magnus Elmgren Erik Altin Filip Persson Felix Larsson Hytte 6m Tomas Friberg Patrik Sandin Mikael Jagerwall Alexander Jansson Felix Larsson Mattias Lindberg Herr 14 jan 2010 0kommentarer
  • Visa fler nyheter