Målvaktsträning tisdag 16:e februari
Tisdag 16/2 kommer Fredrik Ågren tillbaka och kör lite med våra målvakter. Träningen är på samma tid som vanligt och Fredrik kommer att köra teknikträning med våra målvakter och några utespelare samtidigt som resten av laget kör individuell teknikträning på andra sidan. Sedan den senaste gången Fredrik var nere så har han haft chansen att se förra målvaktsträningen på DVD och kunnat studera våra målvakter lite mer ingående. Vi är så klart tacksamma att Fredrik kommer ner och hjälper oss med detta!
Herr
9 feb 2010
0kommentarer
Spelarmöte tisdag 9/2 kl. 18:30
Nu på tisdag den 9:e februari har herrlaget ett spelarmöte istället för löpningen innan träningen kl. 18:30. På det mötet diskuteras helgens match och hur laget fungerar just nu. Alla som är intresserade av att få sin röst hörd eller är intresserade av att höra vad det är som gäller om man vill spela i A-laget bör närvara. Vi ses då! //Magnus
Herr
8 feb 2010
0kommentarer
Bortaseger i Hudiksvall
Det var bra stämning i spelarbussen på väg upp till Hudiksvall. Herr- och damlaget åkte upp tillsammans och både hoppades på seger efter att få åka så långt. Damerna förlorade tyvärr sin match trots att det kändes som att de var det bättre laget. Tråkigt men spelet bådar ändå gott för resten av säsongen. Strands herrlag har varit lite ojämna sedan sista lagen möttes med sin topp när de hemmaslog serieledarna SIF för några omgångar sedan. Vallentunaherrarna var beredda på att detta kunde bli en jämn match där det var viktigt att kämpa ända in i slutet. Herrlaget hade en bra känsla inför matchen då Ludwig hade vunnit halvlekstävlingen under damlagets match där man skulle kasta in en liten boll som skulle komma närmast mitten. Vallentuna gör det första målet men det blir en av få tillfällen under den första halvleken som Vallentuna är i överläge. Lagen följs åt under hela halvleken och trots att bortalaget testar lite olika alternativ bakåt får man aldrig någon riktig trygghet och arbetsro då man åker på fem utvisningar och får spela mycket i nummerärt underläge. Halvtidsresultatet blir 13-13 där Vallentuna kvitterar precis innan domaren blåser av för vila.. Under halvtidsvilan pratar man om att man bara ska kämpa på, tro på sitt försvarsspel och i längden så är man det bättre laget. Vallentuna får utväxling på detta direkt och efter tio minuter står det 18-16 i bortalagets favör. Försvaret börjar fungera bättre och bättre och man börjar sätta dit lägena framåt igen. Vallentuna kör på och utökar sin ledning ytterligare och efter knappt tjugo minuter så leder man med 24-19. Matchen börja kännas som att den är under kontroll men då kommer Strand igång igen, målvakten tar några skott och de kontrar in några mål. När Strand har gjort tre raka mål och matchen åter är jämn så tar Vallentuna timeout. Detta bara för att få stopp på Strands nyvunna flyt och för att lugna ner sig lite själva. Detta stoppar upp rycket men lagen följs åt ända till slutsignalen och Vallentuna srar det längre strået och två poäng genom att vinna med 29-27. Analys Två saker är det som gör att laget vinner denna svåra bortamatch. Den första är försvarsspelet som de dessutom fick beröm av motståndartränaren för efter matchen. När man spelar tillsammans som ett lag, jobbar i djupet såväl som i sida så är försvarsspelet riktigt bra just nu. Den andra saken är lagandan. De spelare som är inne och spelar ger järnet och spelar för varann som ett lag ända tills domaren blåser av matchen. Det är detta som gör att Vallentuna just nu vinner matcher vare sig de har en bra dag eller en dålig. Detta kommer att fortsätta vara viktigt resten av säsongen om Vallentuna ska fortsätta att vara så bra som de är just nu.
Herr
8 feb 2010
0kommentarer
Hemmaseger för Juniorerna
Vallentunas herrjuniorer tog denna fredagskväll emot Lidingö på hemmaplan. Matchen var fartfylld och underhållande för publiken som hade kommit ner för att heja fram sina juniorkillar. Under hela den första halvleken så leder Lidingö med några mål. Vallentuna spelar helt ok framåt men det är bakåt man har problem. Lidingö skjuter inte så mycket utifrån utan spelar gång på gång in till linjen som hemmalaget tappar gång på gång. Något hände under halvtidsvilan och Vallentuna kommer in som ett mycket försvarsstarkare lag. Plötsligt börjar det mesta flyta på bättre och man både sätter dit lägen framåt såväl som att man får träff på Lidingös anfallsspelare och står på rätt sida M6. Vallentuna vänder matchen under den andra halvleken och slutet blir rafflande. Med en halv minut kvar och med ledning med ett mål så tar hemmalaget ett lite för snabbt avslut från 9 meter som man missar. Lidingö trycker upp bollen för att hinna få till en kvittering men samma spelare som hade missat framåt bryter en passning och Vallentuna kan vända på spelet och hinner med att kontra in ytterligare ett mål. Matchen slutar 23-21 till Vallentuna.
Herr
5 feb 2010
0kommentarer
Bortamatch mot Strand
På söndag åker Vallentunas Herrar A till Hudiksvall för match mot Strand. Sista lagen möttes i Vallentuna så vann hemmalaget med 27-20. Siffrorna ser ut som att Vallentuna vann lätt men det var jämnt under hela den första halvleken och det var först i den andra som Vallentuna kunde dra ifrån i målprotokollet. Sedan det mötet så har Strand gjort lite ojämna resultat. Man är det enda laget som har slagit SIF och man har dessutom slagit Avesta Brovallen på hemmaplan. Förlusterna man har åkt på är mot Kungsängen hemma med 20-31, SIF borta med 16-30, HK 71 hemma med 21-24, Avesta Brovallen borta med 23-28 och Kungsängen borta med 23-32. Vallentuna har ju fem raka matcher utan förlust (även om man spelade oavgjort senast mot SIF) och åker upp med stort självförtroende. Samtidigt har man respekt för att om Strand ställer upp med fullt lag så kan de bevisligen slå vilket lag som helst. Vallentuna måste göra en riktigt bra match för att kunna slå Strand i Hudiksvall på söndag. Det är alltid tufft att komma igång ordentligt när man har en resa i kroppen. Detta måste man ha i bakhuvudet innan så att man förbereder sig på rätt sätt. Laget satsar förstås på två poäng och det ska man göra allt för att få med sig hem.
Herr
4 feb 2010
0kommentarer
Förbättring
Vallentunas Herrar A har nu gått genom fem omgångar utan att förlora. Självförtroendet är på topp och man känner fortfarande hur utvecklingskurvan hela tiden går uppåt. Ett bevis på detta är väl att ingen var nöjd efter matchen mot SIF trots att man hade gjort en jättebra första halvlek och faktiskt bara är det andra laget i serien som har tagit poäng av serieledarna. Det som inte var bra i lördagens match fokuserar man på att rätta till under denna veckas träningar. Det blir så klart en del träning inför vad man möter för slags lag till helgen men samtidigt tar man till vara det som varit bra som en bra grund och ser till att rätta till eventuella svagheter som upptäcktes under helgen. Det var bra fart på tisdagsträningen och man fick en del svar som behövdes så nu ser laget till att det blir en riktigt bra torsdagsträning med mycket spelmoment så blir det här nog bra. Strand kommer att bli svåra på hemmaplan och Vallentuna ska se till att man är så förberedda man kan vara inför det mötet.
Herr
3 feb 2010
0kommentarer
Hemmaförlust för B-laget
Vallentunas B-herrar hade många spelare med sig till denna match och bland dem så var fyra stycken målvakter. Två av A-lagsmålvakterna hade blodad tand efter Huddingematchen och ville även denna match pröva lyckan som utespelare. Väntorp/AIK inledde matchen bäst och ledde större delen av den första halvleken. Laget var en brokig skara av yngre och äldre spelare som säkert har spelat handboll på olika nivåer som det såg ut. Deras bästa spelare var målvakten som var väldigt reaktionssnabb. I den andra halvleken så kom Vallentuna tillbaka och åt upp ett stort underläge och tog ledningen med ett par bollar. Då gick bortalaget ut på punkt och då började Vallentuna att slarva lite och spelade på tok för dåligt i försvar så målvakten inte fick någon hjälp alls. Väntorp/AIK vänder matchen och lyckas vinna den med 23-20. Under den perioden under den andra halvleken som Vallentuna gick ikapp och om så trodde nog de flesta på läktaren att Vallentuna skulle vinna men Väntorp/AIK vägrade att ge sig trots att man var märkvärt mycket tröttare. Framför allt Vallentunas lite svaga försvar och Väntorp/AIKs punkt i den andra halvleken avgjorde denna match. Alla fyra målvakterna spelade. Två stycken byttes av i mål och två stycken spelade ute och dessa två lyckades båda göra mål denna gång också. Det är nog inte sista gången vi får uppleva detta får man anta.
Herr
1 feb 2010
0kommentarer
Oavgjort mot serieledarna
Inför denna match så hade Vallentuna pratat en del om att det var viktigt att försvar och omställning till kontring fungerade och då skulle det lösa sig framåt. Man hade också pratat om att det var viktigt att spela hela matchen och kämpa för varandra. Under uppvärmningen insåg hemmalaget att de få spelare i SIF som man hade pratat om innan inte var med så det var bara att se till att man koncentrerade sig på sitt eget spel. Matchen började jämnt med visst målmässigt övertag för bortalaget men tio minuter in i matchen har Vallentuna kommit igen och gått om. Lagen känner lite på varann de följande tio minuterna men plötsligt får Vallentuna ett helt annan träff på SIF bakåt och bättre fart framåt vilket resulterar i ett ryck som gör att halvtidsresultatet stannar vid 15-9 i hemmafavör. Under halvtidsvilan pratar man om att man spelar bra men att det är viktigt att spela minst lika bra i andra halvlek för att kunna vinna mot serieledarna. Det gäller att fortsätta spela lika bra bakåt och att vara beredd på vad SIF nu kan hitta på för att vända matchen. Andra halvlek börjar jämnt och Vallentuna håller avståndet i målprotokollet fram tills den sjunde minuten. Sedan börjar SIF experimentera med några olika varianter för att vända på matchen. Bakåt går SIF ibland ut på punkt och spelar ibland ett 5-1 för att störa Vallentunas anfallsspel. Framåt börjar de spela mer uppstyrt och metodiskt. Vallentuna fortsätter att spela bra bakåt sånär på att man har väldigt problem med SIFs duktiga M6 som gång på gång står och delar av försvaret och får inspel när Vallentunakillarna hamnar på fel sida om honom. Trots detta så är det inte bakåt som Vallentuna börjar tappa utan man börjar ta lite sämre lägen, missar mer avslut och börjar missa ovanligt många passar. Detta gör att SIF ett flertal gånger får bollen lätt, trots att Vallentuna skapar lägen framåt, och får fler kontringar och mer tryck i sin andravåg. Hemmalaget håller ändå undan målmässigt enda fram till den tjugosjunde minuten då SIF utjämnar till 23-23. Båda lagen får ett par chanser till men det blir inga fler mål och lagen går från matchen med var sin poäng. Analys Det är inte många gånger som man spelar oavgjort med serieledarna och ändå upplever det som en förlust. Vallentuna spelar jättebra i första halvlek och styr matchen på precis det sättet som man vill. I andra halvlek kommer framför allt SIF in som ett nytt lag och Vallentuna får problem med deras försvarsspel. Det som har fungerat så bra de senaste matcherna, dvs att fortsätta att producera mål framåt när motståndarna går ut och stör spelet, fungerade inte alls lika bra idag. Man hade alldeles för många tekniska fel med missade avslut och passar. Det är klart att Vallentuna ska vara nöjda med att ha tagit ett poäng mot laget som hittills bara har tappat två poäng under hela seriespelet men så som matchen var så borde Vallentuna, med lite mer rörelse framåt och mer skärpa i avsluten, ha vunnit detta. Nu laddar vi om till nästa helgs svåra bortamatch mot Strand i Hudiksvall vilka faktiskt är det enda laget som har besegrat SIF.
Herr
30 jan 2010
0kommentarer
Intressant serieomgång
I helgen möter, som ni vet, tabellfyran Vallentuna serieledarna SIF. Denna omgång så möter de sex första lagen varann så det kan blir intressant att läsa tabellen efteråt. Tabelltvåan Jakobsberg tar emot tabellfemman Ludvika på hemmaplan och tabelltrean Kungsängen tar emot tabellsexan Strand på hemmaplan. Vallentuna ska försöka göra sitt för att påverka sitt resultat så får vi se hur det går i de andra matcherna. Kungsängen och Jakobsberg har gjort en jämn serie hittills och har favör av hemmaplan men både Strand och Ludvika har starka formkurvor så det kan bli intressanta resultat. Strand är ju faktiskt det enda laget som har rätt på SIF denna säsong...hittills!
Herr
29 jan 2010
0kommentarer
Laget lördag 30/1
Dessa spelare är uttagna att spela i A-lagets match mot SIF på lördag 30/1 kl. 14.00 i Vallentuna Sporthall. Samling 12:30. Mv Marcus Schaerström Emil Gusfors 9m Patrik Friberg Magnus Elmgren Oskar Ånnegård Filip Persson Felix Larsson Hytte Erik Altin 6m Tomas Friberg Patrik Sandin Mikael Jagerwall Felix Larsson Mattias Lindberg Alexander Jansson
Herr
28 jan 2010
0kommentarer
Visa fler nyheter