• Bortaförlust mot Bolton

    Vallentunas Herrar A åkte denna dag till Sprallenhallen med gott mod för att kämpa sig till två poäng att ta med sig hem. Det började bra och Vallentuna tar initiativet direkt och efter fem minuter leder man med 3-0. Det var stor skillnad mot förra matchen mot Jakobsberg där Vallentuna denna gång var mycket mer tända och jobbade mycket bättre i försvar. Detta betalar sig också och man får ett bra flyt framåt med bland annat några enfaskontringar som man nästan inte hade några alls förra helgen. När domarna blåste för halvtidsvila leder Vallentuna med 15-11 och har full kontroll på läget. Vallentuna gör det första målet i andra halvlek men sen händer något. Bolton får ordning på både försvar och anfall och gör fyra raka mål och plötsligt är matchen jämn. Matchbilden skiftar helt och Bolton tar över totalt. Vallentuna är inte att känna igen och efter sexton minuter tar man timeout för att få stopp på Bolton flyt och för att få ett trendbrott. Detta fungerar inte och Bolton fortsätter att sätta tryck mot Vallentuna som tappat sina positioner och deras starka tryck. Samtidigt som bollen studsar Bolton väg så funkar ingenting för Vallentuna och matchen slutar med hemmaseger med hela 35-28. Analys Det är svårt att analysera vad som händer i den andra halvleken. Vallentuna har fullständig kontroll över matchen och fyramålsledningen känns i underkant när man går in för halvtidsvila. Det är alldeles som att luften går ut Vallentuna helt i den andra halvleken och den andra växel som man tidigare har haft att lägga i när det har blivit tufft i slutet finns inte att finna. Det är framför allt bakåt man viker ner sig och det måste man få ordning på igen till nästa helg då man tar emot HK 71 från Uppsala som i helgen slog SIF på hemmaplan. Herr 28 feb 2010 0kommentarer
  • Laget söndag 28/2

    Dessa spelare är uttagna att spela i A-lagets match mot IK Bolton på söndag 28/2 kl. 15.00 i Sprallenhallen på Södermalm. Samling 13:00. Mv Emil Gusfors Marcus Schaerström 9m Patrik Friberg Magnus Elmgren Felix Larsson Hytte Filip Persson Andreas Börjes 6m Felix Larsson Erik Altin Tomas Friberg Casper Karlsson Mattias Krönström Mattias Lindberg Herr 26 feb 2010 0kommentarer
  • Bortamatch mot Bolton på söndag

    På söndag åker tabellfyran Vallentunas Herrar A till Sprallenhallen på Södermalm för att spela mot tabellsjuan IK Bolton. Sist lagen möttes så ledde Vallentuna med sex mål i halvlek genom att man i den andra halvan av första halvlek hade fått upp farten både bakåt och framåt. Bolton gick upp på ett utgrupperat försvar där man jagade boll i den andra halveken och detta stressade Vallentuna som då inte var vana vi detta och matchen slutade med Vallentunaseger med endast tre mål. Denna gång känner man till Boltons alternativa försvarsspel och har spelat en hel del mot både en- och flerpunkt så det borde inte ge samma effekt denna gång. Hittar Vallentuna tillbaka till det framgångsrika försvarsspel och omställning till kontring samt stabila uppställda spel som man har haft matcherna fram till förra helgen så ska man kunna ge Bolton en svår match på Södermalm. Har ni vägarna förbi får ni gärna komma och stötta era Vallentunaherrar! 15:00 på söndag i Sprallenhallen bakom Eriksdalshallen. Herr 25 feb 2010 0kommentarer
  • Nya tag

    Efter sju raka omgångar utan förlust åkte Vallentunas herrar A på sin första förlust och det mot Jakobsberg hemma. Man hade chansen att närma sig toppen men på grund av flera faktorer så tog man inte chansen. Denna vecka är det nya tag. Målsättningen står kvar att man ska placera sig på övre halvan dvs sämst sexa och det har man fortfarande stora chanser att fixa. I och med att Kungsängen förlorade borta mot Ludvika i helgen och att Vallentuna har kvar att möta Kungsängen så har man dessutom en teoretisk chans att avancera en plats fortfarande. Det är bara att fortsätta att jobba med det som fungerar bra och att koncentrera sig på att utveckla sina styrkor och att ha riktigt kul. Det som framför allt brast i helgen var förberedelser och inställning så kan man bara få ordning på det igen så kan det blir en rolig avslutning på säsongen. Det arbetet börjar ikväll på träningen 18:30! Herr 23 feb 2010 0kommentarer
  • Förlust mot Jakobsberg

    Vallentuna hade med denna match chansen att komma närmre toppen i serien. Jakobsberg låg trea och Vallentuna fyra och vid Vallentunavinst så skulle det bara skilja två poäng lagen emellan. Jakobsberg blir tyvärr det laget som direkt tar tag i taktpinnen. Vallentuna hamnar direkt i underläge då Jakobsberg inleder med att göra 3-0. Vallentuna har framför allt problem med sitt försvarsspel denna dag och får därför ingenting gratis. Jakobsberg forsätter att dryga ut sin ledning i den sjuttonde minuten tar Vallentuna timeout vid ställningen 4-9. Man pratar om att man måste får ordning på försvarsspelet och få bättre fart framåt. Detta ger en kortvarig verkan men sedan fortsätter Jakobsberg att spela metodiskt framåt och utnyttja Vallentunas något oinspirerade försvar som är allt för statiskt och oengagerat. Halvtidsresultatet stannar vid 11-19 och Vallentuna får ingenting att fungera. Under vilan pratar man om att det är dags att vakna och börja spela mer som ett lag. Man måste jobba hålla ihop försvaret på ett hela annat sätt och kämpa mer på varje boll. Visa mer vilja och heder för varandra. Den andra halvleken blir lite jämnare men Jakobsberg håller hela tiden ett tryggt avstånd till hemmalaget. Vallentuna har vissa bättre perioder och lyfter upp huvudet lite under den andra halvleken men denna gång orkar man inte vända tillbaka matchen och Jakobsberg åker hem med två poäng och tio plusmål i statistiken. Analys Det kändes bra inför denna match med många sköna vinster i ryggen efter jul. Det som har varit Vallentunas vinnarrecept under dessa matcher har varit försvarsspelet och omställningarna till anfall så att ett par spelare saknades i dag borde inte ha spelat så stor roll som det tydligen gjorde. Försvarsspelet var inte att känna igen och Jakobsberg fick göra nästan vad de ville i anfall tidvis. Vallentuna spelar inte så bra framåt heller men gör ändå tjugofyra mål och får nästan bara spela uppställt då man inte får så mycket gratis genomkontringar och omställningar som man har blivit van vid. En annan sak som saknades idag var engagemanget, lagkänslan, glädjen och fightingen som har gjort att man har vunnit en del tuffa kamper på sistone. Det måste komma fram igen. Nu är det bara att ladda om till nästa match och träna mer på lagets styrkor till dess och försöka hitta tillbaka till det som har varit så bra här under våren. Det borde inte vara så svårt att motivera sig till det efter denna match. Herr 20 feb 2010 0kommentarer
  • Laget lördag 20/2

    Dessa spelare är uttagna att spela i A-lagets match mot Jakobsberg på lördag 20/2 kl. 14:00 i Vallentuna sporthall. Samling 12:30. Mv Marcus Schaerström Emil Gusfors 9m Patrik Friberg Magnus Elmgren Oskar Ånnegård Felix Larsson Hytte Erik Altin Mark Molinari 6m Fredrik Lundin Patrik Sandin Alexander Jansson Mattias Lindberg Tomas Friberg Felix Larsson Herr 19 feb 2010 0kommentarer
  • Hemmamatch mot Jakobsberg på lördag

    På lördag tar Vallentunas herrar A emot Jakobsberg på hemmaplan. Jakobsberg ligger för närvarande trea i tabellen och har en jämn säsong bakom sig. Sist lagen möttes var det en väldigt jämn historia där Jakobsberg gjorde ett ryck under en period där Vallentuna fick många utvisningar. Vallentuna ryckte tillbaka och matchen avgjordes först i slutsekunderna då Jakobsberg lyckades få in det avgörande målet. I och med att det var en ganska snöplig förlust för Vallentuna vill man så klart få revansch denna gång och se till att genom lite mer vårdat spel inte sätta sig i den situation som man gjorde vid förra mötet. Jakobsberg lever mycket på att de har en duktig målvakt och kanske seriens målfarligaste M9. De bygger hela sitt spel på denna M9 som även har bra uppbackningar och ett återkommande samarbete med M6. På slutet av förra mötet när Vallentuna fick spela mer 6-6 så fick man rätt bra ordning på detta samarbete så den här gången får man börja där man slutade. Det är svårt att sia om hur Jakobsbergs utveckling har sett ut under säsongen men Vallentunas kurva har bara gått uppåt kvalitetsmässigt så laget hoppas att kunna ge Jakobsberg en riktigt bra match om de två poängen nu på lördag. Välkomna ner till Vallentuna sporthall 14:00 lördag 20:e februari! Herr 17 feb 2010 0kommentarer
  • Vallentunaseger i derbyt

    Vallentunas A-herrar åkte denna dag till Åkersberga och Hackstahallen för bortamatch och derby mot Åkersberga. Kvalitetsmässigt och konditionsmässigt så visste man att man var bättre än Åkersberga men ett derby är alltid ett derby och det brukar alltid bli täta matcher mellan dessa två lag. Åkersberga chockstartar med att gå ut på tvåpunkt på Vallentunas ytternior. Först blir man lite paralyserad i Vallentuna men litar ändå på sitt trygga spel och framför allt sitt stabila försvarsspel som inte alls påverkas av detta. Första halvlek blir ganska jämn och det blir mycket kamp och ganska dålig handboll då spelet blir väldigt ryckigt på grund av Åkersbergas tvåpunkt. Lagen följs åt med fördel Vallentuna men i den sjuttonde minuten så har Åkersberga lyckats kvittera och det står 9-9. Vallentuna gör då ett mål till och då tar Åkersberga timeout. Det visar sig vara Vallentuna som får fördel av timeouten och man tar på nytt över taktpinnen och halvtidsresultatet stannar vid 16-12 till Vallentuna. Under halvtidsvilan pratar man om att det bara gäller att hålla huvudet kallt, jobba stabilt i försvar och att trycka på alla bollar för då kommer Åkersberga inte att orka stå emot. Man gör precis så och den andra halvleken blir en forcering som till slut gör att Vallentuna vinner derbyt med hela 38-22. Analys Vi är just nu väldigt stabila bakåt. Det är det som bygger upp hela vårat spel. Det gör att vi hittar en trygghet att trycka upp bollarna på kontringar och en arbetsro när vi får ställa upp i anfall. Det är flera lag som har gått ut på en- eller tvåpunkt och det har inte fungerat därför att vi har spelat så stabilt bakåt och jobbat metodiskt och utnyttjat de ytor som skapats av att motståndarna plötsligt bara har fyra försvarare nere på linjen. Nu ser vi fram emot nästa helg då Jakobsberg kommer på besök. Senast förlorade vi med ett mål på bortaplan som kom precis i slutsekunderna så vi har en revansch att utkräva. Herr 14 feb 2010 0kommentarer
  • Laget lördag 13/2

    Dessa spelare är uttagna att spela i A-lagets match mot Åkersberga på lördag 13/2 kl. 13.45 i Hackstahallen i Åkersberga. Samling 12:00. Mv Marcus Schaerström Emil Gusfors 9m Patrik Friberg Magnus Elmgren Oskar Ånnegård Filip Persson Erik Altin 6m Fredrik Lundin Patrik Sandin Alexander Jansson Mattias Lindberg Herr 12 feb 2010 0kommentarer
  • Bortamatch mot Åkersberga på lördag

    Derby!!! Sist Vallentunas A-herrar mötte Åkersberga så var det jämnt målmässigt hela matchen även om Vallentuna var det starkare laget på slutet. Vallentuna vann med 26-23. Mycket har hänt sedan dess och Vallentuna har en betydligt bättre trend än vad Åkersberga har. Nu har man ju hört att ÅHK har haft svårt att få ihop lag när de har åkt iväg på de längre bortamatcherna och det har säkert bidragit. Vallentuna bör vara det starkare laget i denna match med bredare bänk och mer ork i kroppen men det kommer som vanligt att bli derbykaraktär på matchen och det kommer till slut vara de som har den hetaste viljan i 60 minuter som kommer att avgöra kampen. Vallentuna måste se till att trycka upp bollen hela matchen vilket man av någon anledning slutade med under den förra matchen och på så sätt lät Åkersberga återhämta sig och hänga med i matchen. Det gör man inte om denna match. Laget hoppas att det kommer många Vallentunafans till Åkersberga på lördag för både herr- och damlaget möter spelar mot Åkersberga då. Vi ses i Hackstahallen 13:45 på lördag! Herr 11 feb 2010 0kommentarer
  • Visa fler nyheter