• Uppehåll

    Nu har Vallentunas herrlag gjort sin sista handbollsträning innan man drar igång igen i maj. Träningstiderna ligger kvar under april och det är fritt för de herrar som vill att komma ner och spela fotboll, innebandy eller vad ni vill. Det kommer inte att vara tränarlett. Det var ytterst få som var nere på torsdagsträningen så ett önskemål som kom upp var att ni berättar för varann via gästboken om ni kommer ner så vet de som har en bit att åka om det är värt besväret att ta sig ner. På återseende i maj! Herr 26 mar 2010 0kommentarer
  • Sista handbollsträningen innan uppehållet

    Ikväll 25/3 så har Vallentunas herrlag sin sista handbollsträning innan man gör uppehåll hela april. De kommande veckorna så kommer man att köra valfritt på de ordinarie innetiderna men tiderna kommer att behållas i alla fall. Första veckan i maj sätter man igång igen med försäsongsträning och handboll inför Eken Cup som spelas i mitten av juni. Herr 25 mar 2010 0kommentarer
  • Spelarmöte tisdag 23/3

    Då var serien färdigspelad för denna säsong och Vallentunas herrlag slutade på en fjärdeplats vilket är två placeringar bättre än den sjätteplats som man hade som målsättning. På tisdagens träning så är det spelarmöte och samtliga spelare som har varit med denna säsong och som har ambitionen att vara med kommande säsong förväntas komma. Mötet börjar 18:30 i Vallentuna Sporthall och kommer att bestå av två delar. Först kommer tränare Magnus orera lite om säsongen som har varit och planeringen fram till sommaren. Sedan fortsätter mötet utan tränare och med spelarrådet som ordförande och då får laget chansen att diskutera öppet hur man har sett på den gångna säsongen och hur man ser på framtiden. Vilka som tänker fortsätta och hur man ser på tränarfrågan mm Vi ses på tisdag! Herr 22 mar 2010 0kommentarer
  • Vinst mot Vassunda

    Så var det dags för sista matchen för denna säsong för Vallentunas herrlag. Förutsättningarna för matchen var att vann man klart så skulle fjärdeplatsen vara säker. Om Vassunda vann och Åkersberga förlorade hemma mot Kungsängen så skulle Vassunda klara sig kvar i serien och Åkersberga åka ur. Vallentuna går in med en bra inställning redan från början och tar direkt tag i matchen. Hela den första halvleken så jobbar man hårt i försvar och har efter en kort stund kommit i underfund med vad motståndarnas styrkor respektive svagheter är. Man kombinerar stabilt försvarsspel med tryck på kontringar och distinkta rörelser och passningar när man får ställa upp i uppställt spel. Trots detta så är spelet ganska svajigt för hemmalaget och går mycket upp och ner och trots att Vallentuna går till halvtidsvila med en stor ledning så känns det ändå som att Vassunda har en het vilja och inte kommer att släppa iväg detta hur som helst. Den andra halvleken blir lite jämnare och Vassundas heta vilja gör att man kryper lite närmre i målprotokollet och håller jämna steg under en period. Problemet för Vassunda är att trots detta så får de hela tiden jaga och efter ett tag så orkar de inte längre och Vallentuna tar på nytt över matchen och vinner till slut med hela 37-25. Vallentuna slutar fyra i serien tack vare storvinsten och att Ludvika endast lyckats vinna med fyra mål borta mot Avesta Brovallen. Vassunda hamnar på nedflyttningsplats och Åkersberga hamnar precis ovanför strecket och gör en jämn match mot Kungsängen hemma och förlorar med endast fyra mål. Analys Det märks att Vallentuna vill avsluta säsongen på bästa möjliga vis och trots att man kanske inte vann alla de där 50/50-situationerna som laget med den hetare viljan brukar vinna så är man helt klart det bättre laget. Under matchen så tar alla spelarna för sig och lagspelet är totalt då man har många målskyttar och varierat spel under hela matchen. En bra säsong är avslutad och nu är det dags att blicka framåt och bestämma sig vad man vill med nästa säsong. Utvecklingspotentialen är stor för detta unga lag. Herrarna tackar publiken, domarna och sina motståndare för den här säsongen! Herr 20 mar 2010 0kommentarer
  • Hemmamatch mot Vassunda

    På lördag spelar Vallentunas herrlag sin sista match i årets seriespel. Man tar emot Vassunda på hemmaplan. I den första omgången så vann Vallentuna med hela 34-20 på bortaplan och det kändes som en kanonstart för laget. Det visade sig att Vassunda hade en tung start över huvud taget så det resultatet var då inget som stack ut. Under seriens gång har Vassunda kommit igång mer och mer och har vunnit mot Bolton på bortaplan samt vunnit mot stort mot HK 71 och Strand på hemmaplan och spelat lika med Ludvika hemma och HK 71 borta så de har bra matcher i sig. Vallentuna vill så klart avsluta säsongen på bästa möjliga sätt genom att vinna hemma mot Vassunda och på så sätt försöka behålla fjärdeplatsen som man har haft ganska länge nu. Vassunda har en teoretisk chans att klara sig kvar i serien om man slår Vallentuna stort samtidigt som Åkersberga förlorar stort mot Kungsängen. Detta kan bli en riktigt bra match med två lag med heta viljor att göra något bra innan säsongen är över så kom ner och heja fram ert hemmalag i säsongens sista omgång! Matchen spelas i Vallentuna Sporthall lördag 20/3 kl. 14:00. Herr 18 mar 2010 0kommentarer
  • Planering fram till sommaren

    Till helgen spelas den sista omgången i herrarnas serie för denna säsong. På lördag kväll har man säsongsavslutning hemma hos Magnus med familj. Nästa vecka tränar laget som vanligt förutom att man inleder tisdagens träning med spelarmöte med och utan tränare där man syr ihop den gångna säsongen. Efter det så blir det uppehåll från handbollen hela april. Man behåller träningstiderna och de som vill kan komma ner och spela fotboll, innebandy eller vad man nu vill. Det är upp till dem som kommer ner. Första veckan i maj drar laget igång igen och sätter igång sin försäsongsträning samt handbollsträning inför Eken Cup. Så fortsätter man fram till Eken Cup där alla spelare får ett träningsprogram för egen träning under sommaren. Sedan är det egen träning som gäller fram tills första veckan i augusti då man drar igång igen. Nu ska man först och främst se till att man får en bra avslutning på denna positiva säsong innan man börjar fundera för mycket på den kommande. Herr 17 mar 2010 0kommentarer
  • Säsongsavslutning lördag 20/3

    När matcherna på lördag är spelade för både A-laget och B-laget så är alla spelare som har varit med under säsongen välkomna hem till tränare Magnus med familj. Idag, tisdag, var sista dag att anmäla sig och det har varit stort intresse vilket lagledningen tycker är kul. Kvällen börjar med att alla kommer hem till Magnus i Täby vid 19:00-19:30. Runt 20:00 bjuds det på en lättare middag och efter det blir det några aktiviteter som ska knyta ihop den gångna säsongen. Dricka och ett gott humör får man ta med sig själv! Vill man gå vidare någonstans efter avslutningen så finns Tegelbruket nära till hands. Herr 16 mar 2010 0kommentarer
  • Inför sista omgången

    Tabelläget inför den sista omgången i div 3 östsvenska norra får en intressant sista omgång. Mest intressant är det så klart runt de viktiga strecken. SIF är klara seriesegrare men det skiljer endast ett poäng mellan tvåan Jakobsberg som möter HK 71 på hemmaplan och trean Kungsängen som möter Åkersberga på bortaplan. I botten så kan Åkersberga (som just nu ligger över strecket), Vassunda och Ceres teoretiskt sett alla tre sluta på 12 poäng. Det är ganska många mål som skiljer de tre lagen åt i målskillnad så förmodligen kommer de att sluta på de platser som de ligger på nu. Ceres och Vassunda åker ner och Åkersberga klarar sig precis. För Vallentunas del så vill man avsluta säsongen på ett bra sätt och vinna mot Vassunda hemma. Gör man det så borde man knipa fjärdeplatsen. Just nu har man den tack vare bättre målskillnad än Ludvika så vinner båda lagen i helgen så kommer antal mål man vinner med att avgöra vem som kommer fyra och femma. Ludvika spelar derby borta mot Avesta i den sista omgången. Alla lag spelar 14:00 på lördag och sedan är det ordinarie seriespelet klart för den här säsongen. Det ska bli kul att se hur det slutar! Herr 16 mar 2010 0kommentarer
  • Förlust mot Kungsängen

    Vallentunas herrar åkte denna lördag till Kungsängen med stora förhoppningar om att detta kunde bli en rolig och bra match mot serietrean. Matchen började jämnt med visst övertag för Vallentuna. Man spelade ok bakåt men framför allt framåt hade man ett ovanligt bra flyt. Allt man körde i det kollektiva spelet fungerade och avsluten var välplacerade. Kungsängen hade denna gång ett mer meriterat och rutinerat lag än när man besökte Vallentuna i höstas så detta var en betydligt mer välspelad match än den gången. Detta gjorde också att Kungsängen hade lite svårt att hänga med när Vallentuna drog upp tempot. Efter femton minuter så leder Vallentuna med 11-7 och styr matchen helt. Matchen fortsätter med Vallentunatempo men i slutet av den första halvleken så lyckas Kungsängen att få tag på bortalaget och sätter dessutom dit några viktiga bollar som gör att rollerna är omvända och halvtidsresultatet blir 20-16 till hemmalaget. Vallentuna kommer ut som ett lag som vill vända tillbaka målställningen i den andra halvleken men det går motigt. Kungsängen börjar utnyttja sin tyngd mer och Vallentuna tappar positionerna bakåt i försvaret. Framåt fortsätter man att göra mål men bakåt fungerar ingenting längre och Kungsängen tar över matchen helt och vinner till slut med hela 44-36. Analys Vallentuna gör en av sina bästa halvlekar för säsongen under den första halvleken och det ska man ta med sig från den här matchen. I den andra halvleken kommer man inte längre upp och stör Kungsängens tunga skyttar som får göra lite som de vill. Vallentuna pratade innan matchen och i halvlek om att hur bra man än spelade så måste man fortsätta och spela bra hela matchen mot ett sådant här bra motstånd. Det gjorde man tyvärr inte idag utan när Kungsängen fick igång sitt spel ordentligt i den andra halvleken så viker Vallentuna tyvärr ner sig. Storförlusten som det till slut blir var en kombination av att Kungsängen börjar spela bättre och att Vallentuna tyvärr inte lyckas komma tillbaka till det väldigt positiva spel man presterat i den första halvleken. Det är bara att ta nya tag till sista matchen för denna säsong som är nästa lördag hemma mot Vassunda. Herr 13 mar 2010 0kommentarer
  • Målvaktsträning torsdag 18/3

    Nytt datum för målvaktsträning eftersom Fredrik inte kunde komma i torsdags är kommande torsdag 18/3. Då kommer Fredrik att köra med en målvakt i taget på ena sidan samtidigt som resten av laget matchtränar på andra sidan. Nu ser vi till att vi är riktigt många nere på den sista ordinarie träningen denna säsong så att det blir riktigt bra kvalité! Herr 12 mar 2010 0kommentarer
  • Visa fler nyheter